• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Wieniawski na bis: Maxim Vengerov - w poszukiwaniu muzycznej doskonałości (1 opinia)

Maxim Vengerov jest współcześnie jednym z najwybitniejszych artystów-muzyków i bezsprzecznym autorytetem muzycznym i osobowym dla wielu generacji. Fascynuje i inspiruje jako wirtuoz skrzypiec i altówki, dyrygent i pedagog. Każde z tych znaczeń ma jednak w jego wypadku wzmocnioną siłę. Swoje całe młode życie zadedykował skrzypcom i muzyce.

W koncercie 30 marca zatytułowanym "WIENIAWSKI NA BIS", z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej Polskiej Filharmonii Bałtyckiej pod batutą Maxima Vengerova wystąpi trójka laureatów 14. edycji Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2011): SOYOUNG YOON (Korea Południowa, I miejsce), MIKI KOBAYASHI (Japonia, II miejsce), STEFAN TARARA (Niemcy, III miejsce). Laureaci wykonają trzy koncerty skrzypcowe z towarzyszeniem orkiestry: Wolfganga Amadeusa MOZARTA Koncert na skrzypce A-dur nr 5 KV 219, Felixa MENDELSSOHNA Koncert skrzypcowy e-moll op. 64 i Jeana SIBELIUSA  Koncert skrzypcowy d-moll op. 47.
 
Na zakończenie koncertu planowana jest muzyczna gratka. Troje młodych solistów wraz z Maximem Vengerovem jako skrzypkiem wykonają Koncert h-moll na 4 skrzypiec ze zbioru "L'estro armonico" op. 3 Antonio VIVALDIEGO.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


To właśnie muzyka jest tą wartością absolutną, na której gruncie spotykają się generacje - młodych i utalentowanych skrzypków z mentorami i autorytetami muzycznymi.


Sala Koncertowa na Ołowiance

Wieniawski na bis


Wystąpią:
Laureaci XIV Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego w Poznaniu (2011):
Soyoung Yoon - skrzypce (Korea Południowa) (I miejsce)
Miki Kobayashi - skrzypce (Japonia) - (II miejsce)
Stefan Tarara - skrzypce (Niemcy) - (III miejsce)
MAXIM VENGEROV - dyrygent
Orkiestra Symfoniczna PFB

W programie:
WOLFGANG AMADEUS MOZART - Koncert na skrzypce A-dur nr 5 KV 219
FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY - Koncert skrzypcowy e-moll op. 64
JEAN SIBELIUS - Koncert skrzypcowy d-moll op. 47
ANTONIO VIVALDI - Koncert na 4 skrzypiec ze zbioru "L'estro armonico" op. 3

-----

MIKI KOBAYASHI
Urodziła się w 1990 roku w San Antonio w stanie Teksas (USA). Po przyjeździe do rodzinnej Japonii, w wieku 4 lat, zaczęła naukę gry na skrzypcach. W 1999 roku jako najmłodsza skrzypaczka została przyjęta na kurs Zakhara Brona w Yokohama Minatomirai Hall. W 2000 roku została laureatką pierwszej nagrody w Konkursie Japan Student Music Competition, tym samym debiutując w wieku 10 lat z Tokijską Orkiestrą Symfoniczną pod dyrekcją Norichiki Imori w repertuarze: Henri Vieuxtemps - Koncert skrzypcowy nr 5, w Tokyo Metropolitan Art Space. W 2001 roku zagrała z tą samą orkiestrą pod dyrekcją Naoto Otomo w Suntory Hall. W 2002 i 2005 roku wystąpiła w programie Concert without the title nadawanym przez telewizję Asahi, wykonując Koncert skrzypcowy nr 1 Prokofiewa i utwory Mendelssohna. Ma na koncie również wykonanie Koncertu skrzypcowego D-dur Wolfganga Amadeusza Mozarta z Shonan Orchestra Ensemble pod dyrekcją Kazuki Yamada w Kamakura Art Cente.

W maju 2006 roku zdobyła specjalną nagrodę jury na 6. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. Leopolda Mozarta w Augsburgu, będąc tym samym jej najmłodszą laureatką. We wrześniu 2006 roku została wyróżniona na 7. Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym w Indianapolis, jako najmłodsza półfinalistka w historii konkursu. Ponadto, wielokrotnie brała udział w koncertach kameralnych z Cho-Liang Lin, Tsugio Tokunaga, Masao Kawasaki, and Hakuro Mori oraz prowadzonych przez Prof. Ko Iwasaki w marcu 2008 roku występach z Amitié String Quartet w ramach "Chamber Music Series brought by JT". Jako solistkę można było zobaczyć ją w największych salach, takich jak Ohji Hall w Ginza, Sumida Torifony Hall, Minatomirai Hall i innych.

W 2009 roku skończyła z najlepszymi wynikami Toho High School of Music i rozpoczęła studia w Toho Music College jako student honorowy. W Japonii uczyła się pod kierunkiem Prof. Tsugio Tokunaga. Obecnie kształci się u Prof. Pavla Vernikova w Konserwatorium w Wiedniu, dzięki otrzymanemu w 2010 roku stypendium Fundacji Meiji Yasuda Quality of Life. Dzięki niewątpliwemu talentowi i doskonałej technice jej muzyka nabiera indywidualnego charakteru. Jest ceniona zarówno jako solistka, jak i muzyk współpracujący z innymi znanymi artystami. Jej krążek z nagraniem Koncertu skrzypcowego Szostakowicza i Sonaty nr 2 Prokofiewa był nominowany jako jeden z najlepszych albumów 2011 roku, przez japoński magazyn Art Rekord.

---

MAXIM VENGEROV
Wirtuoz skrzypiec i altówki, dyrygent i pedagog. Jeden z najwybitniejszych współczesnych artystów-muzyków. Przemierza estrady świata wzdłuż i wszerz. Jest ciągle w drodze. Także w stałym poszukiwaniu doskonałości wyrazu muzycznego. Tego oczekuje również od swoich uczniów. Muzyka pochłania go bez reszty. Potrafi swą pasją zauroczyć nawet głuchych.

Urodził się 20 sierpnia 1974 roku w Nowosybirsku. Matka była śpiewaczką, ojciec - I oboistą w miejscowej filharmonii. Gdy miał 5 lat zaczął się uczyć gry na skrzypcach u Galiny Tourchaninowej, a dwa lata później - u Zakhara Brona. Jako 10-latek (w 1984 r.) Maxim Vengerov wyjechał po raz pierwszy za granicę - do Polski; zdobył I nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Młodych Skrzypków im. Karola Lipińskiego i Henryka Wieniawskiego w Lublinie (po latach powie: "Wydawało mi się, iż Polska leży na krańcu świata. Takich podróży się nie zapomina, nic więc dziwnego, że zawsze z serdecznością myślę o Polsce...). W 1990 r. potwierdził swój nadzwyczajny talent zwycięstwem na Międzynarodowym Konkursie im. Carla Flescha w Londynie. W tym czasie studiował już u Z. Brona w Londynie i Lubece. Rozpoczął też publiczne występy - solowe i z orkiestrami - w czołowych europejskich domach muzyki, wzbudzając zainteresowanie znanych wytwórni płytowych (do tej pory zarejestrował blisko 100 utworów, bądź cykli) oraz czasopism muzycznych. Przyniosło mu to liczne nagrody za nagrania i tytuły "artysty roku", m. in. miesięcznika "Grammophone", nominacje i słynny laur Grammy, nagrodę Edisona - za najlepsze nagranie II Koncertu Szostakowicza oraz bardzo cenioną, doroczną premię "Echo Klassik - 2003" Telewizji Niemieckiej - za recital złożony m. in. z utworów J. S. Bacha.

Podczas kursów mistrzowskich liczne stacje tv utrwalają jego spotkania z młodymi skrzypkami. Pokazany w 1999 roku, na festiwalu w Cannes, program stacji TV Channel-4 pt. "Playing by Heart", obiegł małe ekrany obu półkul. Duży wpływ na rozwój artystyczny i pogłębienie doskonałości Maxima Vengerova miały jego kontakty m. in. z Mścisławem Rostropowiczem, Danielem Barenboimem, Vagiem Papianem oraz debiuty z najsłynniejszymi orkiestrami świata, takimi jak: Concertgebouw w Amsterdamie, BBC Philharmonic i Chicago Symphony. Odbył 2-letnie studia nad skrzypcami barokowymi i repertuarem tej epoki. Artysta nie ogranicza się tylko do skrzypiec. Jego uwagę przyciągnęła również altówka, potem jeszcze sztuka improwizacji jazzowej, taniec i wreszcie dyrygentura. Od najwcześniejszych lat gra na instrumentach Stradivariusa, obecnie na "Ex-Kreutzer Stradivari" z 1727 r. Od 2005 r. jest profesorem Królewskiej Akademii Muzycznej w Londynie. W 1997 roku został honorowym ambasadorem UNICEF-u. Angażuje się odtąd w spotkania i występy dla dzieci, m. in. w Ugandzie, Tajlandii i Kosowie.

Ostatnio Maxim Vengerov odnowił i zacieśnił więzi także z Polską. Koncertuje z orkiestrami Sinfonia Varsovia, Sinfonietta Cracovia i Filharmonii Bałtyckiej. W październiku 2006 roku, na zakończenie XIII Międzynarodowego Konkursu Skrzypcowego im. Henryka Wieniawskiego, wystąpił w Poznaniu z orkiestrą Sinfonia Varsovia pod dyrekcją Andrzeja Boreyki, a w czerwcu 2009 roku przyjął stanowisko przewodniczącego jury 14. edycji tego konkursu, która odbyła się w październiku 2011 roku.

Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    60-120 zł
  • Kontakt
    58 320-62-62
Można zakupić karnet na koncerty w dniach 26/03/2012 i 30/03/2012 z cyklu: "MAXIM VENGEROV - w poszukiwaniu muzycznej doskonałości" w cenie:

Kat. I 180/150 zł,
Kat. II 150/120 zł,
Kat. III 120/100 zł,
Kat. IV 100 zł.

Opinie (1)

  • Koreanka potwierdziła klasę,Zawistowski nie!

    Laureatka grała wspaniale koncert Sibeliusa, pociągając za sobą orkiestrę. Tarara brylował, tak jak tylko on potrafi (i potrafił Wieniawski) a publiczność była zachwycona jego bisem.
    Nawet "etatowy" konferansjer, co drugiej nadętej wybrzeżowej imprezy, który poprowadził lekcję przedszkolną o muzyce dla tych, którzy i tak nie zapłacili za bilety, bo przyszli na zaproszenia, się przyłożył trochę bardziej niż to robi, na etacie, na antenie Radia Gdańsk. Tylko pan Zawistowski nie wie, że jeżeli się już, w dostawionym, najpierwszym z pierwszych rzędów, zakłada wysoko kostkę na kolano (czytaj: nogę na nogę) to wypada mieć albo podkolanówki męskie albo przynajmniej długie skarpety, aby nie "dawać gołego ciała" na salonach, nie tylko, filharmonicznych. Dotyczy to także etatowych bywalców, może zwłaszcza ich.

    • 5 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.