• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Uniwersytet Krytyczny. Teatr jako polityka (2 opinie)

Uniwersytet Krytyczny nawiązuje wprost do tradycji inteligencji zaangażowanej, łącząc humanistyczne inspiracje z otwartością na publiczność spoza uniwersytetu tradycyjnego. Od 2009 roku w ramach Uniwersytetu Krytycznego systematycznie odbywają się seminaria i wykłady w Centrum Kultury Nowy Wspaniały Świat w Warszawie. Teraz rozpoczynamy odsłonę gdańską

.

Zapraszamy w czwartek 20 października o godz. 19.00 do Świetlicy Krytyki Politycznej w Trójmieście (ul. Nowe Ogrody 35 w Gdańsku) na pierwszy z cyklu wykładów Igora Stokfiszewskiego w ramach Uniwersytetu Krytycznego: "Teatr jako polityka - o praktykach artystycznych nakierowanych na transformację rzeczywistości".

Wykład inaugurujący cykl spotkań "Teatr jako polityka" poświęcony będzie próbom odnowienia paktu pomiędzy sceną i wspólnotą społeczną, który zerwany miał zostać w roku 1989 wraz z utratą przez teatr repertuarowy mocy stanowienia o kształcie życia zbiorowego. Określenie "teatr rozrachunków inteligenckich" ustanowił Dariusz Kosiński w swojej monografii "Teatra polskie. Historie". Oznacza ono praktyki nastawione na oddziaływanie zbiorowe, które jednocześnie sytuują się w perspektywie sceny repertuarowej, a więc przeznaczonej dla inteligenckiego widza - odbiorcy tzw. kultury wysokiej. Nurt ten, który zamarł w latach 90., pod koniec dekady objawił się z wielokrotną siłą za sprawą twórców kojarzonych z Nowym Teatrem: m.in. Krystiana Lupy, Krzysztofa Warlikowskiego i kontynuowany był/jest w inscenizacjach m.in. Jana Klaty czy Moniki Strzępki.

Pod kątem podejmowania przez teatr tematów związanych m.in. z indywidualną i zbiorową tożsamością, współwiną za Holocaust, rozliczeniem z mitem Solidarności, omawiane będą spektakle: "Auslöschung / Wymazywanie" w reż. Krystiana Lupy, "Hamlet" i "(A)polonia" w reż. Krzysztofa Warlikowskiego, "H." w reż. Jana Klaty oraz "Tęczowa trybuna 2012" w reż. Moniki Strzępki na podstawie tekstu Pawła Demirskiego. Ten ostatni stanowił będzie przykład inicjatywy, sytuującej się na granicy teatru inteligenckiego i popularnego, a także - teatru repertuarowego oraz akcji społecznej, stanowiąc przyczynek do omówienia nurtu "teatru dla ludzi", będącego tematem kolejnych spotkań.

Podczas wykładu prezentowane będą fragmenty rejestracji omawianych spektakli.

Idea
Uniwersytet Krytyczny jest próbą odpowiedzi na postępujący kryzys tradycyjnych instytucji akademickich.  Uczelnie w Polsce stają się kolejnym instrumentem wolnorynkowej gospodarki - kreują innowacje na potrzeby biznesu, wytwarzają kapitał ludzki dla przedsiębiorstw.

Przekazywana studentom wiedza jest coraz węższa i specjalistyczna, a do tego zestandaryzowana (system USOS) i podporządkowana dyktatowi wskaźników ilościowych (punkty ECTS). Cierpi na tym nie tylko wykształcenie humanistyczne studentów, ale przede wszystkim funkcja Akademii jako ośrodka krytyki obowiązującego ładu społecznego. To z uniwersytetu wychodziły niegdyś odważne propozycje reform, to właśnie studenci pragnęli zmieniać świat. Dziś uczelnia przygotowuje przede wszystkim ekspertyzy, a jej absolwenci walczą o punkty w CV.

Uniwersytet Krytyczny chce dostarczać wielowymiarowej wiedzy o świecie: literatura i polityka, historia i socjologia, filozofia i polityka społeczna wzajemnie się tu inspirują i krytycznie pokazują społeczny świat jako całość. Pragniemy jednocześnie umożliwić publiczności kontakt z wykładowcami, których na co dzień nie mogą spotkać.

Zapraszamy wybitnych akademików z innych miast (Warszawa, Kraków, Poznań, Białystok), a także tych, którzy z racji innych obowiązków nie prowadzą już działalności dydaktycznej. Będziemy się starać stale zapraszać najciekawszych intelektualistów ze świata na regularne zajęcia - seminaria i konwersatoria, pozwalające na systematyczny, a nie jedynie doraźny kontakt z uczestnikami zajęć.

Szczegółowy program cyklu w Świetlicy KP w Trójmieście:

3 listopada, czwartek, godz. 19.00 Monika Bokiniec, DYSKURSY EMANCYPACYJNE W SERIALACH

14 listopada, poniedziałek, godz. 19.00
Igor Stokfiszewski, DWA TEATRY: "TEATR ROZRACHUNKÓW INTELIGENCKICH". LUPA, WARLIKOWSKI, KLATA, STRZĘPKA, DEMIRSKI

17 listopada, czwartek, godz. 19.00
Agnieszka Graff, FEMINIZM POSTKOLONIALNY A SPRAWA POLSKA - CZY PODPORZĄDKOWANI MOGĄ MÓWIĆ I CZY NAS TO JAKKOLWIEK DOTYCZY

1 grudnia, czwartek, godz. 19.00
Agata Bielik-Robson, POLUBIĆ NOWOCZESNOŚĆ

5 grudnia, poniedziałek, godz. 19.00
Igor Stokfiszewski, DWA TEATRY: "TEATR DLA LUDZI". GŁOMB, KRUSZCZYŃSKI, SZYDŁOWSKI, KOMUNA OTWOCK

15 grudnia, czwartek, godz. 19.00
Kinga Dunin, ETYKA ZWIĄZKÓW POLIGAMICZNYCH

Przeczytaj także

Opinie (2) 1 zablokowana

  • lewicę współczesną dużo łączy z partią Berlusconiego;

    - seks, czyli stosunki damsko-męskie jako program formacji
    - opanowanie głównych miediów
    - olanie gospodarki

    • 11 0

  • "Uniwersytet Krytyczny [i Krytyka Polityczna] nawiązuje wprost do tradycji Lenina, Stalina i Mao...

    "tematów związanych m.in. z indywidualną i zbiorową tożsamością, współwiną za Holocaust"... buehehehehehehe... i dlatego będą atakować legalny patriotyczny polski Marsz Niepodległości 11.11.2011 w Warszawie...
    Zwykłe antypolskie lewactwo udające "ynteligencję" (ale taką z kołchozu w CCCP...).

    • 8 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.