Akademia Muzyczna w Gdańsku zaprasza na: Sesję naukowo-artystyczna "Sztuka włoskiego baroku".
Podobne wydarzenia
sobota, godz. 12:00
Gdańsk,
Opera Bałtycka
poniedziałek, godz. 09:15, 11:30
Gdańsk,
Filharmonia Bałtycka
Program:
22 listopada 2018, godz. 18.00, Sala Senatu
Koncert Dwa oblicza klawesynu
Wykonawcy: Małgorzata Skotnicka, Maksym Zajączkiewicz
Program: Muzyka klawesynowa francuska, włoska
Wiek siedemnasty w muzyce zdeterminowały dwa style włoski i francuski. Przeciwieństwa między muzycznymi idiomami ekstrawaganckich Włochów, obnoszących się ze swoimi uczuciami oraz opanowanych, chłodnych Francuzów, rozmiłowanych w formie były nie do przezwyciężenia.
Dwa oblicza klawesynu to prezentacja dwóch stylów muzycznych na dwóch różnych instrumentach - nieco chropowatym i ostrym w brzmieniu klawesynie włoskim oraz miękkim i łagodnym klawesynie francuskim. Program koncertu, nieco prowokacyjny, przełamuje jednak przyjęte stereotypy. Czy muzyka francuskich twórców rzeczywiście pozbawiona jest namiętności, a włoskich przemyślanych form...
Na koniec, podobnie jak to się stało w wieku osiemnastym, próba połączenia obu stylów w wariacyjnych opracowaniach popularnego tematu La Folia.
Gdy łączę melodie francuskie z niemieckimi i włoskimi, nie jest to podburzanie do wojny, lecz być może raczej zwiastowanie harmonii między narodami, zapowiedź umiłowanego pokoju tak pisał Georg Muffat w dedykacji poprzedzającej Florilegium primum,
ale to już temat na kolejną opowieść...
23 listopada 2018, Sala Senatu
10.00 Mecenas, kolekcjoner, miłośnik sztuk - Scipione Caffarelli Borghese Zofia Krasnopolska-Wesner (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk)
11.00 A. Vivaldi - Koncerty fagotowe - historyczna praktyka wykonawcza Tomasz Wesołowski (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Poznań)
12.00 Włosi we Wrocławiu - muzyczne skarby Biblioteki Wrocławskiej Aleksandra Rupocińska (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Wrocław)
13:00-14:00 PRZERWA OBIADOWA
Panel studencki
14.00-15.30
Technika alternatim we włoskiej muzyce organowej XVII wieku Tomasz Niestrój (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Wrocław)
Klawesyn włoski Zuzanna Budziarek (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, Łódź)
Włoska muzyka klawesynowa Aleksandra Żebrowska (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Gdańsk)
Swoboda opisana - Toccaty G. Frescobaldiego Justyna Woś (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz)
16.00-17.00
Historyczne tańce włoskie i ich wykorzystanie w literaturze klawesynowej Monika Woźniak (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Poznań)
Z problemów wykonawczych repertuaru obojowego muzyki włoskiej Elżbieta Boguszewska (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz)
Wiolonczela w okresie włoskiego baroku Weronika Kulpa (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz)
24 listopada 2018
10.00 Humanizm i stosowność w sztuce baroku na przykładzie traktatu architektonicznego Andrea Palladia Filip Gawliński (Fundusz Ochrony Zabytków Architektury Drewnianej, Muzeum Wolnego Czasu)
11.00 Rekonstrukcje oper barokowych - blaski, cienie, dylematy - A. Vivaldi Farnace Anna Radziejewska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa)
12.00 Ucho igielne według Luigi Zenobiego, czyli rozważania na temat praktyki wykonawczej, retoryki i sprezzatury włoskiego baroku Henryk Kasperczak (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Poznań)
15.00 Muzeum Narodowe w Gdańsku (Oddział Zielona Brama), ul. Długi Targ 24
Zwiedzanie wystawę "Włochy w Gdańsku"
22 listopada 2018, godz. 18.00, Sala Senatu
Koncert Dwa oblicza klawesynu
Wykonawcy: Małgorzata Skotnicka, Maksym Zajączkiewicz
Program: Muzyka klawesynowa francuska, włoska
Wiek siedemnasty w muzyce zdeterminowały dwa style włoski i francuski. Przeciwieństwa między muzycznymi idiomami ekstrawaganckich Włochów, obnoszących się ze swoimi uczuciami oraz opanowanych, chłodnych Francuzów, rozmiłowanych w formie były nie do przezwyciężenia.
Dwa oblicza klawesynu to prezentacja dwóch stylów muzycznych na dwóch różnych instrumentach - nieco chropowatym i ostrym w brzmieniu klawesynie włoskim oraz miękkim i łagodnym klawesynie francuskim. Program koncertu, nieco prowokacyjny, przełamuje jednak przyjęte stereotypy. Czy muzyka francuskich twórców rzeczywiście pozbawiona jest namiętności, a włoskich przemyślanych form...
Na koniec, podobnie jak to się stało w wieku osiemnastym, próba połączenia obu stylów w wariacyjnych opracowaniach popularnego tematu La Folia.
Gdy łączę melodie francuskie z niemieckimi i włoskimi, nie jest to podburzanie do wojny, lecz być może raczej zwiastowanie harmonii między narodami, zapowiedź umiłowanego pokoju tak pisał Georg Muffat w dedykacji poprzedzającej Florilegium primum,
ale to już temat na kolejną opowieść...
23 listopada 2018, Sala Senatu
10.00 Mecenas, kolekcjoner, miłośnik sztuk - Scipione Caffarelli Borghese Zofia Krasnopolska-Wesner (Akademia Sztuk Pięknych, Gdańsk)
11.00 A. Vivaldi - Koncerty fagotowe - historyczna praktyka wykonawcza Tomasz Wesołowski (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Poznań)
12.00 Włosi we Wrocławiu - muzyczne skarby Biblioteki Wrocławskiej Aleksandra Rupocińska (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Wrocław)
13:00-14:00 PRZERWA OBIADOWA
Panel studencki
14.00-15.30
Technika alternatim we włoskiej muzyce organowej XVII wieku Tomasz Niestrój (Akademia Muzyczna im. K. Lipińskiego, Wrocław)
Klawesyn włoski Zuzanna Budziarek (Akademia Muzyczna im. G. i K. Bacewiczów, Łódź)
Włoska muzyka klawesynowa Aleksandra Żebrowska (Akademia Muzyczna im. S. Moniuszki, Gdańsk)
Swoboda opisana - Toccaty G. Frescobaldiego Justyna Woś (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz)
16.00-17.00
Historyczne tańce włoskie i ich wykorzystanie w literaturze klawesynowej Monika Woźniak (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Poznań)
Z problemów wykonawczych repertuaru obojowego muzyki włoskiej Elżbieta Boguszewska (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz)
Wiolonczela w okresie włoskiego baroku Weronika Kulpa (Akademia Muzyczna im. F. Nowowiejskiego, Bydgoszcz)
24 listopada 2018
10.00 Humanizm i stosowność w sztuce baroku na przykładzie traktatu architektonicznego Andrea Palladia Filip Gawliński (Fundusz Ochrony Zabytków Architektury Drewnianej, Muzeum Wolnego Czasu)
11.00 Rekonstrukcje oper barokowych - blaski, cienie, dylematy - A. Vivaldi Farnace Anna Radziejewska (Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina, Warszawa)
12.00 Ucho igielne według Luigi Zenobiego, czyli rozważania na temat praktyki wykonawczej, retoryki i sprezzatury włoskiego baroku Henryk Kasperczak (Akademia Muzyczna im. I.J. Paderewskiego, Poznań)
15.00 Muzeum Narodowe w Gdańsku (Oddział Zielona Brama), ul. Długi Targ 24
Zwiedzanie wystawę "Włochy w Gdańsku"
Koordynacja:
dr hab. Małgorzata Skotnicka
muzyka poważna - koncerty w Trójmieście
Miejsce:
Sala Senatu w budynku czerwonym Akademii Muzycznej w Gdańsku