• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Solidarni z Japonią (7 opinii)

Polski Chór Kameralny pod batutą Chifuru Matsubary wystąpi 16 kwietnia podczas koncertu "Solidarni z Japonią" w Kościele św. Katarzyny w Gdańsku.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


W programie koncertu "SOLIDARNI Z JAPONIĄ" znajdą się utwory na chór a cappella, m.in. takich kompozytorów jak Michio Mamiya i Hideki Chihara. Usłyszymy także japońskie pieśni ludowe. Zaśpiewa Polski Chór Kameralny, a koncert poprowadzi CHIFURU MATSUBARA (szef Chóru Filharmonii w Tokio). 

Niezwykły koncert dedykowany jest ofiarom trzęsienia ziemi oraz tsunami w Japonii. Dochód z koncertu przekazany zostanie na Caritas Japonia.

Chifuru Matsubara
Chifuru Matsubara mat. prasowe
Chifuru Matsubara (ur. 1951)
Dyrygent Chóru Filharmonii Tokijskiej, studiował w Kunitachi Music College w Tokio oraz w Sibelius Academy w Finlandii. Ukończył studium mistrzowskie dyrygentury chóralnej u Prof. Pétera Erdei w Zoltan Kodaly Institute na Węgrzech oraz u profesora Erica Erricssona i Dana-Olofa Stendlunda w Szwecji. Był m.in. dyrygentem Chóru Męskiego Uniwersytetu Helsińskiego, chóru mieszanego Suomen Laulu i chóru Tapiola. W latach 1985-1993 dyrygował Chórem Fińskiego Radia, a po powrocie do Japonii w 1995 r. po raz pierwszy dyrygował Chórem Filharmonii Tokijskiej, by w dwa lata później zostać jego głównym dyrygentem.

Specjalnie dla Chifuru Matsubara komponowali nie tylko japońscy kompozytorzy lecz także Einojuhani Rautavaara (Finladia) czy Murray Schafer (Kanada). Chifuru Matsubara zasiada w jury renomowanych konkursów chóralnych i kompozytorskich (m.in. Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "Musica Sacra"). Jest też jednym z głównych w Japonii animatorów życia muzycznego, organizuje wiele festiwali i kursów mistrzowskich. Jest często zapraszany jako dyrygent gościnny - pracował m.in. z Chórem Kameralnym Filharmonii Estońskiej, Narodowym Chórem Męskim Estonii, Chórem Radia Łotewskiego oraz kilkakrotnie z Polskim Chórem Kameralnym.

Michio Mamiya (Japonia)
Urodził się w 1929 r. Już jako 6-letni chłopiec napisał swoją pierwszą kompozycję. W roku 1952 ukończył wydział Tokijskiej Szkoły Muzycznej. Mamiya w swej twórczości sięgał do tradycyjnej muzyki japońskiej

Hideki Chihara
Kompozytor japoński, urodzony w 1957 r. Absolwent Tokyo National University of Fine Arts and Music. Uhonorowany m.in.: Japan Music Competition, Premio Citta di Trieste (Włochy), Carl Maria von Weber Preis (Niemcy), Guido d'Arezzo (Włochy). Jego kompozycje w głównej mierze czerpią z japońskiej literatury klasycznej, narodowych form sztuki oraz azjatyckich wierzeń i religii.

Pieśni ludowe:
Chiran-bushi (aranżacja Michio Mimiya) to pieśń miłosna z terenów rolniczych wyspy Kiusiu (południowa Japonia), opowiadająca o rozterkach młodej pary, która nie mogąc się spotkać, chciałaby umieć porozumiewać się tylko za pomocą myśli.

Waltzing Matilda (australijska muz. ludowa, sł. Andrew Barton "Banjo" Paterson) jest najbardziej znaną na świecie pieśnią australijską, uważaną za nieoficjalny hymn Australii. Opowiada ona krótką historię o trampie, włóczędze, który zostaje przyłapany na kradzieży owcy. Wędrował on po świecie z całym majątkiem tobołku - w Australii taki huśtający się tobołek na kiju nazywany był ,,walcującą Matyldą". Dziś walc z Matyldą można traktować symbolicznie, nie jako faktyczną wędrówkę, lecz jako wstęp do osobistej wędrówki po zakamarkach własnej duszy.
Ciekawostką tego utworu, jest zawartość "australianas" (słów powstałych w Australii), czyli folkloru językowego tego terenu.

Organizatorem koncertu jest POLSKI CHÓR KAMERALNY
Partnerzy: Miasto Gdańsk, Gdańsk2016
Sponsor: Pioneer, Energa S.A.
Koncert objęła patronatem Ambasada Japonii w Polsce.

Przeczytaj także

Opinie (7) 2 zablokowane

  • PRZEGAP!!! (2)

    Japończycy są OK
    ale..
    Niech zsolidaryzuje się z nimi np korporacja SONY i odpali procent od gier sprzedawanych za krocie w Polsce!

    • 3 12

    • Jak coś Ci nie pasuje, to nie kupuj

      Bo na razie wykazujesz typowe dla lewaków nadmierne zainteresowanie cudzą własnością.

      • 1 2

    • slusznie

      szybki rozwoj przemyslu kosztem przyszlosci to wlasnie korporacje.

      • 0 0

  • Świetny pomysł!

    Uważam, że koncert ma słuszny cel, a udział w nim japońskiego dyrygenta wprowadzi trochę "egzotyki" w życie kulturalne Gdańska.

    • 11 1

  • dolar

    a może zamiast akcji harytatywnych zaproponować biednym Polakom by w Polsce otworzyli kolejne fabryki ---zmalałoby bezroboci a nasze pieniądze idą im na ratunek..przecież wiadomo że to kraj narażony na trzęsienie ziemii są odpowiedzialni są pazerni i lekceważą naturę.wolę dać na tacę albo na obiad dla dziecka ktorego jakaś matka samotnie wychowuje niż żółtkom

    • 2 16

  • a u nas jak powodzie były, to Japonia się zorganizowała dla polski?

    Czy zawsze o innych musimy się troszczyć,zbierać kasę i walczyć na wojnach? Z tej kasy i tak nic nie dojdzie do Japonii.Za dużo partnerów,sponsorów i innych pośredników.Pozdr.

    • 3 8

  • Koncert był wspaniały

    warto było iść ;D

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.