• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła

Retro games

Wystawę można oglądać w godzinach otwarcia GB, natomiast 'salon gier' dla klientów działa od poniedziałku do piątku w godzinach 15:00 - 19:00, a w weekendy w godzinach 11:30 - 15:00 oraz od 16:00 - 19:00

maj 31-2.06

piątek - niedziela, godz. 10:00

Chwaszczyno, Tuchom 93
bilety 170 zł
sie 23-27

piątek - wtorek

Gdańsk,
Wstęp wolny
RETRO GAMES to niezwykła wystawa, która zawiera 5 instalacji komputerowych - Amiga, Atari, Commodore, Elwro, ZX Spectrum i 3 instalacje interaktywne - Tetris, ASCII Art i gry zręcznościowe z tamtych lat.

Przeniesie nas w czasie zaledwie o 30 lat kalendarzowych oraz o lata świetlne w technologii cyfrowej. Zobaczymy na niej ośmiobitowe komputery, które były marzeniem każdego - nie tylko dziecka - w latach 80 i 90. Nazwy ZX Spectrum, Atari, Amiga czy Commodore są znane każdemu kto dorastał w tamtych czasach.

W siermiężnych latach PRL gry kupowane z łóżek polowych oraz stolików na stołówkach przerobionych na giełdy komputerowe były naszym oknem na świat. Długie oczekiwanie na wgranie się programu z grą z magnetofonu kasetowego podłączonego do centralnej jednostki nawet aż tak bardzo nie przeszkadzało.

Dzisiaj trudno sobie wyobrazić, że na komputerze który posiadał 128 kB pamięci RAM można było grać w kolorowe, wielopoziomowe gry. Dla porównania współczesny przeciętny smartfon posiada pamięć o pojemności stukrotnie większej.

Na ekspozycji zobaczymy w gablotach prawie 40 komputerów od ZX81 poprzez całe rodziny Spectrum, Atari, Commodore, Amiga, Amstrad, Schneider aż po polskiej produkcji mikrokomputery Elwro Junior i Meritum.

Wystawa to jednak nie tylko ekspozycja ale możliwość pogrania w najsławniejsze zręcznościówki ery lat 80. Takie tytuły jak Pac Man, Super, Mario Bros, Arkanoid, Tetris, Border Dash, Moon Patrol, Donkey Kong, International Karate, River Raid czy Montezuma's Revenge do dzisiaj powodują szybsze bicie serca u niejednego fana gier.

To w tamtych czasach powstało także ASCII Art - czyli obrazy tworzone za pomocą znaków ASCII, takich samych jakich używamy w edytorach tekstów czy przy pisaniu e-maili. Częścią wystawy jest studio fotograficzne, w którym po zrobieniu chętnej osobie zdjęcia można wydrukować jej portret w postaci znaków ASCII na starej 9-igłowej drukarce OKI Microline.

Amiga
Rodzina komputerów Amiga wprowadzona na rynek we wrześniu 1985 roku przez firmę Commodore. Pierwszy model - Amiga 1000 był przełomowym produktem na rynku komputerów domowych/buirowych, oferując poraz pierwszy w pełni wielozadaniowy system operacyjny z kolorowym graficznym interfejsem użytkownika w wysokiej rozdzielczości. W stosunku do konkurencji z drugiej połowy lat 80. ma nieporównywalnie lepsze możliwości graficzne i dźwiękowe. Komputery Amiga umożliwiły powstanie rynku Desktop Video za sprawą elastycznych możliwości graficznych i pełnej zgodności ze standardami telewizyjnymi. Pomimo zakończenia produkcji w 1996 roku, do końca lat 90. (często znacznie dłużej) Amigi obecne były w dużych i małych studiach telewizyjnych, używane były do montażu, nakładania napisów i efektów oraz generowania grafiki 3D.

Atari
Nazwa firmy pochodzi z języka japońskiego i oznacza "trafienie do celu" lub "zwycięstwo". Atari zostało założone w 1972 roku i rozpoczęło rozwój od gry Pong, która była komputerowym symulatorem ping-ponga. Automaty przyjmujące monety 25-centowe z Pongiem odniosły spektakularny sukces w USA. Na Boże Narodzenie 1975 roku ukazała się domowa wersja Ponga. Kolejnym krokiem rozwoju była konsola gier VCS (Video Computer System) która współpracowała z wymiennymi kartridżami. W latach 80. nowa konsola gier przeżywa rozkwit za sprawą takich gier jak Space Invaders, Pac Man (7 mln sprzedanych kartridży) oraz River Raid. Ostatnia gra została zabroniona w Niemczech, jako zbyt agresywna. Z kolei wydana w 1982 roku gra E.T. została okrzyknięta najgorszą grą wszech czasów, a tysiące niesprzedanych kartridży zostało zakopane na pustyni w Nowym Meksyku. W 2015 roku udało się odnaleźć miejsce zakopania i kilkaset gier zostało sprzedanych przez serwis aukcyjny. W 1979 roku firma zaprezentowała pierwsze komputery osobiste Atari 400 i Atari 800. W Polsce W Polsce największą popularność zdobył Atari 65XE bazujący na modelu 800XL. W stosunku do poprzednika był zamknięty w atrakcyjnej wzorniczo obudowie z wygodną klawiaturą. Posiadał procesor MOS 6502, 64kB pamięci RAM. W tamtych czasach był głównym konkurentem Commodore 64 - w porównaniu do niego cechował się lepszymi możliwościami graficznymi, ale uboższym dźwiękiem. Z kolei Atari ST z 1985 roku był odpowiedzią firmy Atari na komputer Commodore Amiga. Komputer posiadał procesor Motorola MC68000 o taktowaniu 8MHz oraz 1MB pamięci RAM. System operacyjny TOS z graficznym interfejsem użytkownika bazowanym na GEM. Komputer znacznie uboższy możliwościami w stosunku do Amigi, ale przez to wyraźnie tańszy. Atari ST było szczególnie popularne w studiach muzycznych za sprawą wbudowanych portów MIDI do komunikacji z instrumentami muzycznymi. Rozwijane do dziś oprogramowanie Cubase pierwotnie powstało właśnie dla Atari ST.

Comodore

Nazwa firmy wywodzi się z terminologii wojskowej. Założył ją w 1954 roku Polak Jacek Trzmiel, a właściwie Jack Tramiel, który zmienił nazwisko po wyemigrowaniu do Stanów Zjednoczonych. Pierwotnie przedsiębiorstwo zajmowało się sprzedażą maszyn do pisania, a po upowszechnieniu się tanich towarów z Japonii - produkcją kalkulatorów. Później Tramel zainteresował się nowym wynalazkiem - komputerami. Początkowo chciał odkupić, nieznaną wówczas, firmę Apple, jednak zbyt wygórowana cena sprawiła, że zajął się produkcją od podstaw. Pierwszy model PET (Personal Electronic Transactor ) nie zyskał dużej popularności, natomiast drugi VIC-20 okazał się dużym sukcesem. Prawdziwym hitem stał się jednak model Commodore 64, który był najpopularniejszym komputerem domowym lat 80. Został sprzedany w liczbie przeszło 17 milionów egzemplarzy, za co został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa jako najlepiej sprzedający się komputer wszechczasów. Wprowadzony na rynek w 1982 roku, w cenie 595 dolarów. Procesor Procesor MOS 6510, 1MHz i 64kB pamięci RAM.

Szczególnie ceniony za znakomite możliwości dźwiękowe (słynny układ SID) oraz bardzo szeroki wybór gier. W 1984 roku na bazie C64 stworzono pierwszy przenośny komputer z kolorowym ekranem (Executive 64/SX-64).

ZX Spectrum
Wprowadzony na rynek w 1982 roku przez Sinclair Research Ltd. w cenie 125 funtów. Jeden z najpopularniejszych komputerów domowych wszechczasów. Wyposażony był w ośmiobitowy procesor Zilog Z80 o taktowaniu 3.54MHz oraz od 16 lub 48 kB pamięci RAM. Nazwa "Spectrum" nawiązywała do możliwości wyświetlania kolorów przez komputer. Programy i gry były przechowywane na zwykłych taśmach magnetofonowych. Do ich odczytywania był potrzebny magnetofon kasetowy, a wgranie jednej gry do pamięci komputera zajmowało kilka minut. Klawiatura ZX Spectrum była gumowa, przez co komputer został ochrzczony w Polsce mianem "gumiaka". Każdy z 40 klawiszy miał przypisanych kilka komend języka BASIC oraz innych funkcji. Sprzedaż ZX Spectrum odniosła tak spektakularny sukces, że na nowy komputer nabywcy musieli czekać nawet do 16 tygodni od zamówienia. W następnych latach powstawały kolejne wersje komputera: ZX Spectrum +, ZX Spectrum 128, ZX Spectrum +2 oraz ZX Spectrum +3.

W Polsce Rozgłośnia Harcerska Polskiego Radia nadawała w trakcie audycji sygnał zawierający programy i gry, który można było nagrać na kasetę. Komputer ZX Spectrum został uzyty przez Andrzeja Kurka do zaprojektowania loga programu popularnonaukowego "Sonda".


instalacja interaktywna: Tetris

Specyfikacja:
- wymiary: 2x1 m,
- ekspozycja: Komputerowa gra logiczna przeniesiona w wymiar rzeczywisty,
- zabudowa z lakierowanego mdf, kostki bezpieczne dla dzieci wykonane z gąbki flokowanej,
- obsługa stanowiska,
- wymagane przyłącze 230 V.

Opinie