ODSŁUCH 01/2023 SZOJMERTE
Maja Miro Podpora / Kohyt
KOLONIA ARTYSTÓW 28.01.2023 godz. 20:00
Podobne wydarzenia
sobota, godz. 19:00
Gdańsk,
Centrum św. Jana
Szojmer w tradycji żydowskiej mężczyzna czuwający przy umarłym i śpiewający psalmy przez 7 dni. Szojmerte żeńska forma szojmera, w rzeczywistości nie występuje.
Utrata czegokolwiek jest trudna.
Gestalt widzi człowieka jako byt wchodzący w relacje, których dynamika rozgrywa się w 3 fazach: wejścia w kontakt, intensyfikacji i zakończenia. Każda z tych faz stawia odmienne wymagania naszej psychice. Dla mnie największym wyzwaniem jest faza trzecia. Nie domykam, pozostaję w kontakcie z tym, co powinno zostać zakończone, co jest martwe. Nie nauczono mnie procesu oddania i utraty.
Myślę, że jest to zagadnienie uniwersalne, choć kultura stara się na różne sposoby rytualizować żałobę. Jednak idziemy, wlokąc za sobą stare relacje z osobami, zdarzeniami i przedmiotami które nie karmią nas więcej, ale ciążą, powodując bezruch i zmęczenie.
Tradycje religijne skupiają się na ostatniej drodze zmarłego - ja w swoich ceremoniach dźwiękowych staram się "odciążyć" szojmerte: tę która, zostaje i śpiewa dla śmierci, ale ostatecznie pozwala jej odejść z odczuciem wewnętrznej ulgi.
Warstwa dźwiękowa płyty opiera się o studium ceremonii pogrzebowych różnych wyznań w Gdańsku, warstwy elektroniczne, sesje improwizacyjne. Pojawiają się tu "gdańskie" dźwięki z:
* ekumenicznego spotkania 1 listopada 2022 roku na Cmentarzu Nieistniejących Cmentarzy: Hani Hraish (Gmina Muzułmańska), ks. Artur Zielepucha (Kościół Prawosławny);
* warsztatów organowych dr Marii Erdman, poświęconych Tabulaturze Oliwskiej;
* pożegnalnych pieśni tradycji Pustych Nocy oraz pieśni ze Śpiewnika Pelplińskiego;
* Kadisz - nagranie zrealizowane w Gminie Wyznaniowej Żydowskiej, śpiewa Jakub Skrzypczak.
/Maja Miro/
W nagraniach udział wzięli:
Maja Miro (koncepcja, nagrania terenowe, warstwy prekomponowane, flety historyczne, the perfect kisser)
Katarzyna Podpora (preparowane płyty winylowe, amplifikowane kości, kamienie, suche rośliny i inne małe obiekty)
Max Kohyt (kontrabas elektryczny, instrumenty perkusyjne, elektronika)
Marek Romanowski (nagrania, miks, mastering)
Grafika: Ola Kotarska
Nagrano w Piwnicy Romańskiej, oddziale Muzeum Archeologicznego w Gdańsku.
Projekt zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego. The Perfect Kisser - zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
https://youtu.be/5cxRbBwbu6I
https://youtu.be/ExcTd_cPM54
BIOSY
MAJA MIRO
multiflecistka, kompozytorka, improwizatorka
Specjalizuje się w grze na poprzecznych fletach historycznych. Głównym obszarem jej zainteresowań jest punkt styczności dawnej sztuki, estetyki dźwięku, praktyki wykonawczej a współczesnej wrażliwości i nowych form kreacji. Tworzy projekty dźwiękowe i intermedialne, sytuujące dawne instrumenty w kontekstach współczesnych. Przygotowuje je z artystami reprezentującymi różne dziedziny sztuki tancerzami, rzeźbiarzami, aktorami, reżyserami, innymi muzykami. Zamawia i przygotowuje prawykonania nowych utworów na flet barokowy obszar ten był tematem jej pracy doktorskiej.
Jest współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte i kuratorką festiwalu Cappella Angelica w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, w ramach którego prezentowane są koncerty muzyki dawnej, współczesnej, tradycyjnej i improwizowanej z udziałem instrumentów historycznych.
Od kilku lat jest zaangażowana twórczo w duet Rita Jankowska & Maja Miro, który jest dla niej przestrzenią do rozwoju nowych form performatywnych z pogranicza teatru i muzyki.
Grała na festiwalach w Trójmieście, Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Szczecinie i in, a także w Czechach, Niemczech, Holandii, Szwecji, Norwegii, Francji, Estonii. Ukończyła studia w Conservatorim van Amsterdam, na Akademii Muzycznej w Krakowie i Uniwersytecie Jagiellońskim.
PODPORA/KOHYT -
Duet o podwójnej osobowości, uformowany na granicy dwóch światów: świata tradycyjnie rozumianej, granej, komponowanej muzyki (Max Kohyt muzyk, kompozytor muzyki teatralnej, zafascynowany muzyką współczesną i zagadnieniami kompozycji); oraz świata sztuki wizualnej rzeźby, intermediów, gdzie dźwięk, tak jak język może transformować przestrzeń (Katarzyna Podpora dr sztuki w dziedzinie rzeźby i intermediów, artystka niezależna, tłumaczka, skupia się na nasłuchiwaniu przestrzeni i języka, na biografiach rzeczy oraz na fenomenie zapisu).
Komponują i improwizują prowadząc dialog między sobą, także z otaczającą przestrzenią - tak, aby powstająca muzyka, nie dominowała audiosfery miejsca.
Używają instrumentów nietypowych, zdezelowanych, preparowanych przy pomocy przedmiotów (których biografie mają znaczenie); pojawiają się też warstwy elektroniki - syntezatorów, tereminu, taśm z nagraniami manipulowanych zarówno na szpulowym magnetofonie jak i odtwarzanych z prostych kaset na analogowych urządzeniach. Każdy dźwięk jest inny i każdy ma znaczenie.
muzyka alternatywna - koncerty w Trójmieście
Utrata czegokolwiek jest trudna.
Gestalt widzi człowieka jako byt wchodzący w relacje, których dynamika rozgrywa się w 3 fazach: wejścia w kontakt, intensyfikacji i zakończenia. Każda z tych faz stawia odmienne wymagania naszej psychice. Dla mnie największym wyzwaniem jest faza trzecia. Nie domykam, pozostaję w kontakcie z tym, co powinno zostać zakończone, co jest martwe. Nie nauczono mnie procesu oddania i utraty.
Myślę, że jest to zagadnienie uniwersalne, choć kultura stara się na różne sposoby rytualizować żałobę. Jednak idziemy, wlokąc za sobą stare relacje z osobami, zdarzeniami i przedmiotami które nie karmią nas więcej, ale ciążą, powodując bezruch i zmęczenie.
Tradycje religijne skupiają się na ostatniej drodze zmarłego - ja w swoich ceremoniach dźwiękowych staram się "odciążyć" szojmerte: tę która, zostaje i śpiewa dla śmierci, ale ostatecznie pozwala jej odejść z odczuciem wewnętrznej ulgi.
Warstwa dźwiękowa płyty opiera się o studium ceremonii pogrzebowych różnych wyznań w Gdańsku, warstwy elektroniczne, sesje improwizacyjne. Pojawiają się tu "gdańskie" dźwięki z:
* ekumenicznego spotkania 1 listopada 2022 roku na Cmentarzu Nieistniejących Cmentarzy: Hani Hraish (Gmina Muzułmańska), ks. Artur Zielepucha (Kościół Prawosławny);
* warsztatów organowych dr Marii Erdman, poświęconych Tabulaturze Oliwskiej;
* pożegnalnych pieśni tradycji Pustych Nocy oraz pieśni ze Śpiewnika Pelplińskiego;
* Kadisz - nagranie zrealizowane w Gminie Wyznaniowej Żydowskiej, śpiewa Jakub Skrzypczak.
/Maja Miro/
W nagraniach udział wzięli:
Maja Miro (koncepcja, nagrania terenowe, warstwy prekomponowane, flety historyczne, the perfect kisser)
Katarzyna Podpora (preparowane płyty winylowe, amplifikowane kości, kamienie, suche rośliny i inne małe obiekty)
Max Kohyt (kontrabas elektryczny, instrumenty perkusyjne, elektronika)
Marek Romanowski (nagrania, miks, mastering)
Grafika: Ola Kotarska
Nagrano w Piwnicy Romańskiej, oddziale Muzeum Archeologicznego w Gdańsku.
Projekt zrealizowano ze środków Miasta Gdańska w ramach Stypendium Kulturalnego. The Perfect Kisser - zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
https://youtu.be/5cxRbBwbu6I
https://youtu.be/ExcTd_cPM54
BIOSY
MAJA MIRO
multiflecistka, kompozytorka, improwizatorka
Specjalizuje się w grze na poprzecznych fletach historycznych. Głównym obszarem jej zainteresowań jest punkt styczności dawnej sztuki, estetyki dźwięku, praktyki wykonawczej a współczesnej wrażliwości i nowych form kreacji. Tworzy projekty dźwiękowe i intermedialne, sytuujące dawne instrumenty w kontekstach współczesnych. Przygotowuje je z artystami reprezentującymi różne dziedziny sztuki tancerzami, rzeźbiarzami, aktorami, reżyserami, innymi muzykami. Zamawia i przygotowuje prawykonania nowych utworów na flet barokowy obszar ten był tematem jej pracy doktorskiej.
Jest współzałożycielką i muzykiem zespołu instrumentów historycznych SILVA RERUM arte i kuratorką festiwalu Cappella Angelica w Bazylice Mariackiej w Gdańsku, w ramach którego prezentowane są koncerty muzyki dawnej, współczesnej, tradycyjnej i improwizowanej z udziałem instrumentów historycznych.
Od kilku lat jest zaangażowana twórczo w duet Rita Jankowska & Maja Miro, który jest dla niej przestrzenią do rozwoju nowych form performatywnych z pogranicza teatru i muzyki.
Grała na festiwalach w Trójmieście, Warszawie, Wrocławiu, Krakowie, Katowicach, Szczecinie i in, a także w Czechach, Niemczech, Holandii, Szwecji, Norwegii, Francji, Estonii. Ukończyła studia w Conservatorim van Amsterdam, na Akademii Muzycznej w Krakowie i Uniwersytecie Jagiellońskim.
PODPORA/KOHYT -
Duet o podwójnej osobowości, uformowany na granicy dwóch światów: świata tradycyjnie rozumianej, granej, komponowanej muzyki (Max Kohyt muzyk, kompozytor muzyki teatralnej, zafascynowany muzyką współczesną i zagadnieniami kompozycji); oraz świata sztuki wizualnej rzeźby, intermediów, gdzie dźwięk, tak jak język może transformować przestrzeń (Katarzyna Podpora dr sztuki w dziedzinie rzeźby i intermediów, artystka niezależna, tłumaczka, skupia się na nasłuchiwaniu przestrzeni i języka, na biografiach rzeczy oraz na fenomenie zapisu).
Komponują i improwizują prowadząc dialog między sobą, także z otaczającą przestrzenią - tak, aby powstająca muzyka, nie dominowała audiosfery miejsca.
Używają instrumentów nietypowych, zdezelowanych, preparowanych przy pomocy przedmiotów (których biografie mają znaczenie); pojawiają się też warstwy elektroniki - syntezatorów, tereminu, taśm z nagraniami manipulowanych zarówno na szpulowym magnetofonie jak i odtwarzanych z prostych kaset na analogowych urządzeniach. Każdy dźwięk jest inny i każdy ma znaczenie.