stat
Impreza już się odbyła

Koncert IV. Muzyka Niemiecka - Muzyka Francuska (1 opinia)

Finał tegorocznego cyklu "Muzyka Europy w kościele gdańskiej Polonii" będzie jednym z wydarzeń uświetniających obchody Odpustu Parafialnego. Podczas tego koncertu zaprezentowane zostaną muzyczne "białe kruki": repertuarze znalazły się bowiem bardzo rzadko wykonywane kwartety fagotowe.

Powstały w podobnym czasie. Prezentują dojrzały styl klasycystyczny, jednak ich twórcy pochodzą z dwóch różnych krajów: Francji i Niemiec. Co ciekawe, przez wieki - nie tylko politycznie, ale także i artystycznie - oba narody stały wobec siebie w wyraźnej opozycji.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


François Devienne (1759-1803), to postać niezwykle ciekawa, ale niestety nieco zapomniana. W jego życiorysie znajdziemy niesamowite, wręcz tajemnicze wątki. To jednak typowy przedstawiciel swojego czasu. Był związany m.in. z lorzą masońską. Grał w wielu francuskich orkiestrach (w tym m.in. Orkiestrze Gwardii Narodowej). Opracował szkołę gry na flecie, która popularna była jeszcze przez cały XIX wiek i w początkach dwudziestego stulecia. To w końcu niezwykle płodny kompozytor, autor kilkunastu symfonii, utworów kameralnych, oper buffa i pierwszej opery rewolucyjnej. Pod koniec życia pracował się jako wykładowca w Konserwatorium Paryskim. Zmarł w zakładzie dla obłąkanych.

Jego Kwartet fagotowy C-dur op.73 nr 1 to świetny przykład dojrzałego stylu tego kompozytora. Przejrzysty, pełen radości i zgrabnych melodii, których nie powstydziłby się sam Józef Haydn. Splatają się w nim najdoskonalsze cechy kameralistyki wraz z rozbudowaną wirtuozerią nie tylko partii instrumentu dętego, ale także smyczków.

Franz Danzi (1763-1826) miał włoskie korzenie: jego ojciec przybył do Niemiec, aby objąć stanowisko skrzypka w kapeli elektorskiej w Mannheim. Sam Franz aktywnie uczestniczył w życiu artystycznym na Starym Kontynencie. Podróżował i studiował osiągnięcia w dziedzinie muzyki. Jego styl łączy zatem wpływy tzw. przedklasycznej szkoły mannheimskiej oraz W. A. Mozarta.

Te widoczne są także w Kwartecie Fagotowym d-moll op.40 nr 2. Sam klimat tej muzyki nawiązuje do ostatnich scen z Don Giovanniego, Koncertu fortepianowego d-moll KV466 czy Requiem Mozarta. Zresztą nawet sama tonacja nasuwa skojarzenia do tych trzech kompozycji.

Czy zatem obie kompozycje Devienne'a i Danziego wpiszą się w wielowiekowy artystyczny antagonizm francusko-niemiecki? Odpowiedź każdy słuchacz powinien znaleźć sam. Z pewnością jednak obaj twórcy prezentowali typowe postawy dla epoki, w której przyszło im tworzyć: byli ludźmi światłymi, zaangażowanymi. Byli obywatelami Europy.

Program:
François Devienne: Kwartet fagotowy C-dur op.73 nr 1 (Allegro spiritoso - Adagio cantabile - Rondo. Allegro moderato)
Franz Danzi: Kwartet fagotowy d-moll op.40 nr 2 (Allegro - Andante con moto - Minuetto - Allegro moderato)

Wykonawcy:
Mirosław Pachowicz - fagot,
Paweł Kukliński - skrzypce,
Karol Sienkiewicz - altówka,
Alicja Leoniuk-Kit - wiolonczela
oraz Bogdan Smagacki - recytacje

Zapraszamy do odwiedzenia naszej strony na Facebooku. Znajdą tam Państwo wszystkie informacje dotyczące zbliżających się koncertów: www.facebook.com/muzyka.europy.kosciol.gdanskiej.polonii

Opinie (1)

Dodaj opinię

Dodaj opinię

Odpowiedz

STOP Hejt! Przemyśl swoją opinię

Regulamin dodawania opinii

zamknij

Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.