• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Jazz Jantar: Majówka (3 opinie)

Majowa odsłona Festiwalu Jazz Jantar to okazja, by spotkać się z naprawę wielkimi gwiazdami jazzu. W piątek 8 maja w Sali Suwnicowe Żaka wystąpi TOMASZ STAŃKO NEW YORK QUARTET.

Założenie zespołu w Nowym Jorku to nie przypadek. Największa metropolia na świecie stała się w ostatnich latach drugim domem Tomasza Stańki, a przyciągnęły go tutaj wciąż żywe i ewoluujące echa historii jazzu. Miejsca, w których tworzyli oraz występowali między innymi Charlie Parker i Miles Davies potrafią wyzwolić inspiracje, jakich nie można odczuć w żadnym innym mieście. Z czasem trębacz odkrył jednak znacznie więcej, nasiąknął specyficzną atmosferą lokalnej sceny i dzięki świeżemu powiewowi zdecydował się na stworzenie nowej muzyki, choć wciąż zawierającej immanentne elementy jego stylu.

jazz - koncerty w Trójmieście


Polski muzyk zaprosił do współpracy wybitne postacie - pochodzącego z Kuby pianistę Davida Virellesa oraz doświadczonego perkusistę Geralda Cleavera (nagrywał z między innymi Matthew Shippem oraz Craigiem Tabornem). W znanym z "Wisławy" składzie zaszła jedna zmiana - Thomasa Morgana zastąpił Reuben Rogers, basista współpracujący w przeszłości z Joshuą Redmanem czy Charlesem Lloydem. W tym składzie doświadczony lider wyruszył na poszukiwanie nowej, przede wszystkim nastrojowej muzyki. Wyszedł poza charakterystyczny styl kwartetu, z którym działał przez dziesięć ubiegłych lat (współtworzyli go Marcin Wasilewski, Sławomir Kurkiewicz i Michał Miśkiewicz).

Sobota 9 maja należeć będzie do słynnego kontrabasisty Dave'a Hollanda. Przedstawi swój PRISM feat. DAVE HOLLAND, KEVIN EUBANKS, CRAIG TABORN & ERIC HARLAND.

Dave Holland tworzy, publikuje i koncertuje od blisko połowy wieku. Jako lider zarejestrował dwadzieścia albumów, a brzmienie jego kontrabasu można usłyszeć na wydawnictwach sygnowanych takimi nazwiskami, jak Miles Davis, Chick Corea, Herbie Hancock, Pat Metheny, Kenny Wheeler czy Tomasz Stańko. Tak ogromne doświadczenie oraz powszechne poważanie w środowisku jazzowym dla wielu muzyków okazałyby się nieodpartą pokusą do spoczęcia na laurach, ale Holland wciąż rozwija swój styl, poszukuje, skupia wokół siebie największe talenty współczesnego jazzu.

"Prism" to najnowszy projekt pochodzącego z Anglii basisty, do którego zaangażował swojego wieloletniego przyjaciela Kevina Eubanksa, znakomitego perkusistę Erica Harlanda (współpracownika między innymi Joshuy Redmana i Charlesa Lloyda, ale także autora dwóch znakomitych solowych albumów) oraz pianistę Craiga Taborna, którego styl Mike Hobart z "The Financial Times" opisał słowami: Czerpiąc w nieoczywisty sposób z jazzowej tradycji, czuje się jak u siebie zarówno w wolnej improwizacji, jak i w kompozycji. Połączenie tak silnych indywidualności mogłoby się zakończyć fiaskiem, ale Dave Holland jest obytym liderem, ma świadomość, że kluczem do sukcesu jest demokratyczne prowadzenie zespołu. Dzięki temu każdy z muzyków dostał na "Prism" nie tylko dużo przestrzeni, lecz także uczestniczył w komponowaniu ponad godzinnego materiału. W efekcie na jednym krążku znalazły się utwory czerpiące z funku ("The Watcher" autorstwa Eubanksa), nastrojowego bluesa ("The Empty Chair" Hollanda), free jazzu ("Spirals" Taborna) i soulu ("Choir" Harlanda).

Album znalazł się w wielu podsumowaniach najciekawszych wydawnictw 2013 roku. Chris Parker z "London Jazz News" napisał wprost: Trudno jest sobie wyobrazić lepszego kandydata do Albumu Roku. "Prism" dostarcza czystej, niczym niezmąconej przyjemności przez wszystkie ze swoich siedemdziesięciu minut.

W niedzielę 10 maja usłyszymy młodego, utalentowanego pianistę SEBASTIANA ZAWADZKIEGO, który przedstawi materiał ze swojej solowej płyty "Luminescence" oraz trio trębacza PETERA EVANSA.

"Luminescence" jest zbudowany na bardzo silnym dziedzictwie muzyki klasycznej, nasycony unikalnym polskim poczuciem bluesa i animowany przez ducha improwizacji jazzowej. Ale to przede wszystkim traktat o melodii. Melodii, która tak często w nowoczesnym jazzie żyje w odosobnieniu, zdominowana przez tradycję kolektywnej improwizacji, która w pewnym sensie ogranicza możliwość korzystania z melodii. Zawadzki nie podąża tą ścieżką, nie naśladuje nikogo z przeszłości muzyki klasycznej czy jazzowej. (...) Ten album zawiera muzykę, której nie należy pominąć, ponieważ wyróżnia się jako jeden z najsilniejszych przekazów, które słyszałem od polskich muzyków jazzowych w ostatnich latach, nawet jeśli mówi się w tak prosty i dziecięcy sposób. Wybitne osiągnięcie! Maciej Nowotny / polish-jazz.blogspot.com

O PETERZE EVANSIE Michał Pudło pisał: Wszystkich nastawionych na avant zaskoczą kolejno: śliczne melodie, synkopa, spacerujący jak-gdyby-nigdy-nic kontrabas, czytelna progresja akordów, radość z gry. W grze Evansa słychać dynamikę Freddiego Hubbarda, a czasem nawet beztroskę Cheta Bakera, ale to istotne, że ponad wszystkim unosi się nowoczesna syntaktyka, która pozwala trębaczowi (pozostałym muzykom również) uniknąć pułapek maniery i zapożyczeń. Dochodzę do sedna: Zebulon trio unika skrajów, to wspomniany wyżej "stan pośredni", odcień szarości - nie jest ani postmodernistycznym błaznem, ani konserwatywnym nudziarzem. Jak gdyby wszystkie przepychanki w historii jazzu traciły znaczenie. Michał Pudło / Screenagers.pl

Organizatorem Festiwalu Jazz Jantar od połowy lat 70-tych jest Klub Żak, a Festiwal realizowany jest dzięki dofinansowaniu z Miasta Gdańsk i Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wszystkie koncerty odbędą się Żaku, w Gdańsku, przy ul. Grunwaldzkiej 195/197.

www.jazzjantar.pl

PROGRAM

8.05.2015 / G.20:00
TOMASZ STAŃKO NEW YORK QUARTET

Tomasz Stańko - trumpet / David Virelles - piano / Reuben Rogers - double bass / Gerald Cleaver - drums

9.05.2015 / G.20:00
PRISM feat. DAVE HOLLAND, KEVIN EUBANKS, CRAIG TABORN & ERIC HARLAND

Dave Holland - double bass / Kevin Eubanks - guitar / Craig Taborn - fender rhodes & piano / Eric Harland - drums

10.05.2015 / G.20:00
SEBASTIAN ZAWADZKI / LUMINESCENCE

Sebastian Zawadzki - piano
PETER EVANS ZEBULON TRIO
Peter Evans - trumpet / John Hebert - bass / Kassa Overall - drums

Przeczytaj także

Informacja o biletach

15 zł – I pula / 25 zł - II pula – zniżka* na Kartę Dużej Rodziny
25 zł – I pula / 35 zł – II pula – zniżka* dla studentów, uczniów, seniorów
35 zł – I pula / 45 zł – II pula – zniżka* na Kartę do Kultury
40 zł – I pula / 50 zł – II pula / 10.05.2015
60 zł – I pula / 80 zł – II pula / 8.05.2015, 9.05.2015

I pula w sprzedaży do ostatniej niedzieli przed danym koncertem
* wyłącznie za okazaniem ważnej legitymacji i KARTY przy zakupie biletów (nie honorujemy skanów / 1 bilet na 1 legitymację / 1 KARTĘ)
Sprzedaż 3-dniowych karnetów oraz biletów zniżkowych wyłącznie w Klubie Żak.

Sprzedaż biletów oraz rezerwacje prowadzi kasa Klubu Żak codziennie w godzinach od 15:00 do 21:00 (w sb i nd od g.16:00). Kontakt: kasa@klubzak.com.pl; Tel. 58 344 05 73 lub 58 345 15 90 – w.117

Rezerwacje: kasa@klubzak.com.pl. Potwierdzone rezerwacje należy odebrać w ciągu 5 dni od dnia potwierdzenia rezerwacji. Rezerwacje można opłacić przelewem po uzgodnieniu z pracownikiem Kasy Klubu Żak. Nie przyjmujemy rezerwacji na ostatnie 20 miejsc na dany koncert. Zakupione bilety i karnety nie podlegają zwrotom. Liczba biletów w danej puli limitowana. Wszystkie ceny zawierają podatek VAT.

Liczba miejsc siedzących na koncerty jest ograniczona, miejsca nie są numerowane, a w przypadku dużego zainteresowania danym koncertem wszystkie miejsca stojące (aktualne informacje na facebook.com/JazzJantar).
Na koncertach obowiązuje zakaz rejestracji koncertów i fotografowania profesjonalnym sprzętem (nie dotyczy fotografów akredytowany).

Sprzedaż biletów bez zniżek na koncerty przez sieć eventim.pl zgodnie z ich regulaminem sprzedaży (on-line oraz m.in. w EMPIK-ach oraz w sklepach Media Markt i Saturn – trzeba podać nazwę sieci Eventim).

Opinie (3)

  • Dave Holland powala (2)

    Koncert na 200% z dynamitem na gitarze

    • 2 0

    • Rzeczywiście, był ogień. (1)

      Ale bębny też momentami leciały wysoko. Piano miało magię i kilka razy było naprawdę po mistrzowsku. Basiak niezwykle wydajny. Holland pięknie czuł instrument i widać było spontaniczną radość muzykowania. Bilet na ten koncert był świetną inwestycją we wrażenia.

      • 1 0

      • to mógł być wyjątkowy koncert...

        ale został spartolony przez dźwiękowca - bębny i gitara były po prostu za głośne w stosunku do reszty. Piana często w ogóle nie było słychać, co momentami dawało efekt wręcz komiczny. Za sprawą Pana od hebli wiele rzeczy po prostu słuchaczom umknęło i ich ominęło (można się było tylko tego domyślać). Szkoda, bo koncerty tej rangi nie odbywają się zbyt często na Wybrzeżu. Czuję się trochę oszukana. Zwłaszcza, że bilet za 70zł. Artyści tej rangi zasługują też na artystę za konsoletą, a nie Pana technika od kapel osiedlowych, który załapał się na fuchę...

        • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.