• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
Aktualna edycja:
Jazz Jantar 2024
PATRONAT

Jazz Jantar: Avant Days

Jazz Jantar Międzynarodowy festiwal z udziałem światowych gwiazd, prezentujący awangardę i korzenie jazzu, organizowany od lat przez znany gdański Klub ŻAK, współpracujący z wieloma wykonawcami muzyki jazzowej i improwizowanej, szeroko pojętej młodzieżowej muzyki współczesnej będącej częstokroć fuzją różnych gatunków

24.10 - g.20.00
- Małe Instrumenty
- Kostas New Progrram
- Projekcja filmu Elvina Flamingo [Jarka Czarneckiego] "Small Spaces"

25.10 - g.20.00
- Dave Douglas 3
- Kwartludium

26.10 - g.20.00
- Jacaszek "Treny"

Małe Instrumenty

Dziecięca rozkosz i jazzowa wyobraźnia. Niewinna zabawa w rasowe free. Małe instrumenty, ale wielka muzyka z udziałem m.in. muzyków zespołu Robotobibok.

Małe Instrumenty to grupa koncentrująca się na poszukiwaniach dźwiękowych w sferze... małych instrumentów. Są to m.in. profesjonalne instrumenty niewielkich rozmiarów, dźwiękowe zabawki, kuriozalne wynalazki muzyczne i cała masa drobiazgów wydających dźwięki. Korzystają ze wszystkiego, co tylko może wywołać dźwiękowe wibracje. Od instrumentów - zabawek - akordeonów, bębenków, cymbałków oraz pianin i gitar tak małych, że mieszczących się w dłoni, do młynków, gwizdków, kąpielowych kaczuszek, kolorowych bączków i grzechotek. Tworzą niezwykłe i zaskakujące melodie, świetnie się przy tym bawiąc i z łatwością wciągając publiczność w swój infantylny świat. W ten sposób konstruowana muzyka eksponuje niepowtarzalny charakter barw, czasem piękny i kunsztowny, czasem zaskakujący i odkrywczy.
Małe Instrumenty zostały założone przez Pawła Romańczuka w 2006 roku - kolejno dołączyli: Marcin Ożóg i Maciek Bączyk (ex-Robotobibok) oraz Maciek Markowski, Tomasz Orszulak, Jędrek Kuziela. Grupa w pełnym składzie zadebiutowała na Festiwalu Filmowym Era Nowe Horyzonty 2007 i od tego czasu pracuje nad wieloma projektami muzycznymi w ramach Małych Instrumentów. Zespół współpracował m.in. z Jerzym Armatą, Polskim Wydawnictwem Audiowizualnym, Teatrem Tańca Arka, Galerią Entropia, Galerią CSW Warszawa, Festiwalem Audio Art, Teatrem Capitol. W 2008 roku otrzymali nagrodę Grand Prix na Przeglądzie Piosenki Aktorskiej w Nurcie Off.

Kostas New Progrram
Freejazzowa lawina, bezkompromisowy walec tylko dla odważnych. Koniec zabawy z instrumentami. Oddział szaleńców free-impro.

Kostas Georgakopulos - głos, korg, mong, trąbka
Wojtek Dobrowolski - gitara
Kuba Rutkowski - bębny
Alek Korecki - saksofon
Bronek Duży - puzon
Dominik Strycharski - elektronika, flety

Wyjątkowy jest charakter brzmienia zespołu, niespotykany na polskim rynku. Puzon, saksofon tenorowy i barytonowy, flety akustyczne i elektroniczne, analogowe instrumenty klawiszowe i spreparowany, noise'owy wokal tworzy na wskroś oryginalną formę. Zespół poszukuje nowych form wypowiedzi, penetrując współczesną muzykę jazzową i improwizowaną, sięga również do muzyki sprzed wielu lat, inspirując się twórczością takich artystów jak: Anthony Braxton, Ornette Coleman, Frank Zappa, Captain Beefhart, z drugiej zaś Fred Frith, Can czy Magma. Wielką inspiracją jest John Zorn, zwłaszcza Naked City, jazzowo metalowy Meshuggah oraz Tatsuya Yoshida i Kazuhisa Uchihashi.

Premiera najnowszej płyty zespołu pod tytułem "FOOODD" planowana jest na październik 2008. Wśród zaproszonych gości znaleźli się m. in. japoński pianista Hoppy Kamiyama i austriacki trębacz Franz Hautzinger. "Szóstka muzyków zabiera słuchacza na ekstremalną przejażdżkę po niepokornych dźwiękach. Rozszalałe partie saksofonu Alka Koreckiego mijają się tu z hendrixowskimi zagrywkami gitarzysty Wojtka Dobrowolskiego na potężnym podkładzie rytmicznym podawanym przez bębny Kuby Rutkowskiego. Wszystko to uzupełniają przesterowane wokalizy Georgakopulosa podszyte oszczędnie dozowanymi smaczkami w postaci dźwięków puzonu Bronka Dużego i fletów Dominika Strychalskiego. Z tego dźwiękowego chaosu od czasu do czasu wyłaniają się bardziej rozpoznawalne figury - połamany funk, ekstremalny metal, ekstremalny noise, czy wreszcie hipnotyczna psychodelia. Całość zawieszona jest we freejazowej przestrzeni, otwartej na wszelkie możliwe wpływy. "And End Pleasure" najbardziej przypadnie do gustu wielbicielom mistycznych poszukiwań dźwiękowych spod znaku Tzadika - do tej muzyki trzeba być bowiem odpowiednio przygotowanym." (Paweł Gzyl - Gaz-Eta).

Dave Douglas 3
Jeden z najważniejszych i najczęściej nagradzanych trębaczy amerykańskich ostatnich lat zaprasza wirtuozów skrzypiec i kontrabasu na spotkanie. Intymna atmosfera emanująca całym pięknem współczesnej muzyki kameralnej.

Dave Douglas - trąbka
Mark Feldman - skrzypce
Scott Colley - kontrabas


Douglas to przedstawiciel "młodych wilków" współczesnego jazzu. Jeden z najważniejszych amerykańskich muzyków jazzowych ostatniej dekady. Występował z artystami takimi jak: John Zorn, Joe Lovano, Bill Frisell, Don Byron, Steve Lacy, Anthony Braxton, Louis Sclavis, Henry Grimes, Tim Berne, Tom Waits, Uri Caine, Marc Ribot. Eksplozję jego muzyki i talentu przyniosły lata dziewięćdziesiąte. Trębacz zaprezentował się przede wszystkim jako ciekawy kompozytor oraz wprawny lider. Jego nagrania, zwłaszcza realizowane wraz z Markiem Feldmanem, zyskały rekomendujące oceny krytyków oraz wzbudziły aplauz jazzowej publiczności. W latach 1991-2003 był liderem Tiny Bell Trio - pionierskiej grupy łączącej muzykę bałkańską z jazzem. Od 1993 jest członkiem kwartetu Masada Johna Zorna. W 2000 roku płyta "Soul on Soul" nagrana przez jego sekstet zdobyła tytuł albumu roku w plebiscycie "Down Beat Magazine". Od kilku lat jest "dyżurnym" laureatem nagród dla najlepszego trębacza, kompozytora i jazzowego artysty w plebiscytach takich organizacji jak: New York Jazz Awards, Down Beat, Jazz Times, Jazziz, and the Italian Jazz Critic's Society.

Mark Feldman to wieloletni współpracownik Johna Zorna (Complete String Quartets, Massada String Trio, Bar Kokhba) Lider String Quartet Book of Tells. Z trio Abaton nagrywa dla ECM'u muzykę autorstwa Sylvie Courvoisier. Członek John Abercrombie Quartet. Występował m.in. z takimi artystami jak: Kenny Wheeler, John Taylor, Lee Konitz, Joe Lovano, Richard Galliano, Louis Sclavis, Tim Berne, Mark Dresser czy Uri Caine. Jego kompozycje grane są m.in. przez Kronos Quartet oraz WDR Radio Orchestra. Jako muzyk sesyjny nagrywał u boku Sheryl Crow, The Manhattan Transfer czy Diany Ross. Mieszkając w Nashville, brał udział w nagraniu ponad 200 płyt w stylistyce country i bluesowej, w tym m.in. u Johnnego Casha.

Potężne pochody, nienaganna artykulacja oraz niezwykły swing Scotta Colley sprawiły, że zaangażowały go na stałe takie legendy, jak Herbie Hancock, Jim Hall czy Andrew Hill. Posiada niezwykły dar improwizatorski oraz zmysł melodyczny, jest kompozytorem i band-leaderem. Wielokrotnie wybierany w plebiscycie "Down Beat Magazine" jako wschodząca gwiazda kontrabasu, Colley wziął udział w nagraniu ponad setki albumów. Współpracował z takim sławami jak: Mike Stern, Pat Metheny, John Scofield, Joe Lovano, Michael Brecker, Kenny Werner, Joachim Kuhn oraz Roy Haynes.

Kwartludium

Współczesna muzyka improwizowana, awangarda i kameralistyka. Kompozycje intuitywne i graficzne. Fascynujący punkt styczności między twórczością Stockhausena a Sonic Youth.

Dagna Sadkowska - skrzypce
Michał Górczyński - klarnet, karnet basowy
Paweł Nowicki - instrumenty perkusyjne
Piotr Nowicki - fortepian

Kwartludium zaprezentuje program złożony z trzech części, ukazujących różne oblicza współczesnej muzyki awangardowej. W pierwszej części zespół zagra kompozycję Johannesa Kreidlera "In hyper intervals" napisaną specjalnie na zamówienie Kwartludium. Kreidler należy do grona twórców niemieckich młodego pokolenia, jego kompozycje grywane są na wielu prestiżowych festiwalach muzyki współczesnej w całej Europie. Koncert w gdańskim Klubie Żak będzie światowym prawykonaniem utworu, na którym kompozytor pojawi się osobiście.

W części drugiej zespół wykona fragmenty cyklu Für kommende Zeiten Karlheinza Stockhausena, jednego z najwybitniejszych i najbardziej wpływowych kompozytorów naszych czasów. Stockhausen postrzegany jest głównie jako twórca muzyki zorganizowanej totalnie, podporządkowanej regułom, matematycznym wzorom i teorii. Für kommende Zeiten jest krótkim epizodem w jego twórczości, eksperymentem prezentującym muzykę intuitywną i współczesną improwizację, opartą na słownych sugestiach i instrukcjach zapisanych w postaci krótkich i aforystycznych tekstów.

W części trzeciej Kwartludium zaprezentuje fragment kultowej kompozycji "Treatise" Corneliusa Cardew - asystenta Stockhausena w latach 50, awangardowego kompozytora i improwizatora. Treatise to ponad 2-godzinna kompozycja zapisana na 193 stronach w postaci grafiki: figur geometrycznych, symboli, cyfr i linii. Kompozytor nie zostawił żadnych instrukcji interpretacyjnych, sugerując jedynie, aby wykonawcy konsekwentnie stosowali się do stworzonego przez siebie systemu znaczeń poszczególnych elementów partytury. Jednym z wykonawców "Treatise" był m.in. rockowy zespół Sonic Youth.

Kwartludium występowało m.in. na Festiwalu Dialogu Czterech Kultur w Łodzi, Warszawskiej Jesieni, Laboratorium Muzyki Współczesnej, Festiwalu Sztuki Multimedialnej "Audio-Art" i wielu innych. Koncertowali z Polską Orkiestrą Radiową oraz wielokrotnie brali udział w polsko-niemieckich warsztatach muzyki współczesnej. Istotne miejsce w działalności zespołu zajmuje współczesna muzyka improwizowana. Kwartludium w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej. W 2008 roku ukazała się debiutancka płyta zespołu (DUX). Płyta składa się z dwóch części: w pierwszej znajdują się utwory młodych polskich kompozytorów, napisane specjalnie na zamówienie Kwartludium, w drugiej - interpretacje prac wizualnych młodych polskich artystów plastyków.

Jacaszek "Treny"

Muzyka skupienia, tęsknoty i bólu. Poruszające utwory zawieszone między poetyką elektronicznych szumów i trzasków a muzyką klasyczną.

Michał Jacaszek - elektronika
Stefan Wesołowski - aranżacja smyczków, skrzypce
Ania Śmieszek- Wesołowska - wiolonczela

Projekt, który łączy elektronikę z brzmieniami klasycznymi, czego efektem jest charakterystyczne, nieco zabrudzone, spatynowane brzmienie lo-fi zestawione z surowymi partiami skrzypiec, wiolonczeli i wokalu. Jacaszek o "Trenach": "ęłęóSięgnąłem po brzmienia harfy, fortepianu oraz orkiestry smyczkowej. Zebrane próbki dość mozolnie obrabiałem elektronicznie, budując wstępnie harmonie i frazy. Stefan Wesołowski rozwinął aranże, wzbogacił je harmonicznie, komponując partie skrzypiec i wiolonczeli." "Treny" to żałobne, powtarzające się elektroniczne frazy, smyczkowe harmonie oraz piękne, delikatnie przetworzone elektroniczne wokale. Dużo ciszy i skupienia, tęsknoty i bólu. To muzyka inspirowana twórczością takich klasyków jak: John Taverner, Arvo Part czy H.M Górecki. Koncert Jacaszka to połączenie nowoczesnych środków z klasyczną formą dawnych utworów, to niewątpliwie niezwykłe i poruszające przeżycie. Dużo ciszy i skupienia, tęsknoty i bólu. "Treny to doprawdy piękny album, wymagający od słuchacza skupienia i zaangażowania. Jeśli są krążki, których trzeba słuchać nocą, ten jest bez wątpienia jednym z nich." (Łukasz Halicki - porcys.pl)

Michał Jacaszek niewątpliwie wyróżnia się na polskiej scenie muzycznej, realizuje wciąż nowe projekty i w różnych stylistykach. Jego pierwszy materiał "Lo-Fi Stories" to rodzaj elektroniczno-akustycznych soundtracków do nieco psychodelicznych bajek. Nagrany wraz z Miłką Malzahn "Sequel" to połączenie jazzu, elektroniki i poezji śpiewanej. Wielu słuchaczy zna także jego koncertowy projekt "Lem-koncept" (inspirowany twórczością Stanisława Lema).

Film Elvina Flamingo "Small Spaces"

Scenariusz, zdjęcia, montaż, dźwięk, produkcja, reżyseria: Elvin Flamingo
Występują: Irek Wojtczak, Jim Black, Tymon Tymański, Ravi Coltrane, Ralph Alessi, Brad Shepik, Mark Helias, Jacek Staniszewski, Wojtek Mazolewski, Judy Bady, Andrzej Kalinowski, Jerzy Jarosik, Jennifer Zielińska, Andreas Hetzer, Felicja Flicińska, Matt Mitchell, Elvin Flamingo, Ed Partyka, Ziemowit Czarnacki, Marcin Masecki, Tomasz Ziętek, Tomasz Duda, Maciej Obara, Przemek Dyakowski, Kuba Staruszkiewicz, Piotr Damasiewicz, Piotr Toruński.
Muzyka: Sim Faculty Band, Pink Freud, Tymański Yass Ensemble, Jim Black, Ralph Alessi, Ravi Coltrane, Mark Helias, Brad Shepik, Matt Mitchell, Wojtek Mazolewski, Antoni Gralak, Irek Wojtczak, Marcin Masecki, Tomasz Ziętek, Tomasz Duda, Maciej Obara, Piotr Damasiewicz, Przemek Dyakowski, Jacek Staniszewski, Kuba Staruszkiewicz, Piotr Toruński, Judy Bady.
Specjalne podziękowania dla: Irek Wojtczak, Tymon Tymański, Aleksandra Matuszczyk, Andrzej Kalinowski, Jerzy Jarosik, Jennifer Zielińska, Kasia Swinarska.

"Small Spaces" to interesujący paradokument o wielkich znakomitościach sceny muzycznej. Tematyka koncentruje się wokół improwizacji, opowiada o pracy artystów od kulis. Eksponuje polifoniczność gatunków i emocji, którymi posługują się muzycy. Ukazuje rozmaite aspekty komunikacji, nie tylko werbalnej. Oprócz wypowiedzi muzyków, zaprezentowane zostały również fragmenty ich koncertów, w związku z czym, ścieżka dźwiękowa jest urzekająca.

"Niełatwo jest składnie opowiedzieć, czym jest improwizacja. Jeszcze trudniej to pokazać przy pomocy tak doprecyzowanej w najdrobniejszych szczegółach formy, jak film dokumentalny, czy paradokument. SMALL SPACES pokazały, jak to zrobić. Klucz w obu przypadkach jest ten sam: montaż. Improwizacja muzyczna łączy frazy i ich skrawki, niekiedy niby nieprzystawalne, w zajmujący i zaskakujący ciąg, pojedyncze dźwięki, czasem nawet budzące dość odległe skojarzenia z muzyką, splata we frapujący układ. Podobnie jest z tym filmem - nietypowo muzycznym, bo żaden utwór nie wybrzmiał w nim do końca, niewiele nawet mając szans, by się rozwinąć. Mamy za to paradę gadających - nierzadko wielojęzycznych - głów, szczątki ich dyskusji i monologów, pozornie postrzępione i nie do zszycia, a jednak konsekwentnie układane w całość. Mamy tu górnolotne fascynacje i zauroczenia, a także wywody znacznie bardziej doczesne i pełne goryczy. Momenty milczenia i istne słowotoki. Niemało zaskoczenia oraz świadomość, że mówienie tylko dotyka, muzyka sięga nieco głębiej, ale najważniejszego i tak nie da się dopowiedzieć ani dograć, bo musi pozostać gdzieś w nas albo między nami. Na dobrą sprawę bowiem, improwizacja jest jedynie wskazywaniem niespodziewanych kierunków słuchaczom i samym grającym. I film SMALL SPACES też coś z tego w sobie ma." (Jarosław Irzykowski - poeta)

Jarosław Czarnecki - używane pseudonimy Elvin II Flamingo, Edward II Nożycoręki - studia na Akademii Sztuk Pięknych w Gdańsku na wydziale Malarstwa i Grafiki, dyplom w roku 2004 promowany przez prof. Jerzego Krechowicza i Jacka Staniszewskiego. Artysta, reżyser, filmowiec, grafik i muzyk. Twórca grupy "Onion Centre Club" (2001), współtwórca muzyki do prozy Andrzeja Stasiuka - wspólnie z Mikołajem Trzaską (2002), współtwórca Manifestu Absurdyzmu - wspólnie z Andrzejem Nadgrabskim (2003), założyciel grupy "A Taste of Honey" (2004). Od 2006 roku działa jako Elvin II Flamingo. Mieszka i pracuje w Sopocie.


Bilety
Karnety na wszystkie dni (+ Jazz Jantar: Avant Days): 180zł/120zł
Bilety (na dany dzień):
- w przedsprzedaży: 30,- normalne, 20,- ulgowe i 10,- zniżkowe
- dwa dni przed koncertem i w dniu koncertu: 40,- normalne, 30,- ulgowe i 20,- zniżkowe

Przeczytaj także

Aktualna edycja

Opinie 2 zablokowane