stat
Impreza już się odbyła

Jazz Jantar 2011: Tfaruk Love Communication, Tortured Soul

Wprzęgając wszystkie najciekawsze elementy zaczerpnięte ze spuścizny soulu i disco w swoją muzykę, Tortured Soul grają koncerty przypominające występy najświetniejszych dj'ów. Wszyscy jesteśmy wyszkolonymi muzykami tłumaczy perkusista i założyciel zespołu - John-Christian Urich.

Ale najistotniejsze jest dla nas sprawianie, by ludzie tańczyli. Gramy nieprzerwanie w jednym secie i zawsze współpracujemy z widownią. Zdarza nam się, że zagramy tylko część utworu, by przejść do następnego, albo trochę poimprowizować. To wszystko zależy od reakcji widowni w tym konkretnym momencie. Wyrażamy pełne uznanie dla tego, co można nazwać dj'skim etosem.

jazz - koncerty w Trójmieście


W podejściu Tortured Soul do muzyki obecny jest także wielki szacunek dla całej tradycji muzyki R&B i jazzu, co przejawia się chociażby wyglądem muzyków na scenie, którzy, grając zawsze w białych koszulach i krawatach, oddają hołd jazzowym muzykom lat pięćdziesiątych i sześćdziesiątych XX wieku.

SKŁAD
John-Christian Urich - wokal, perkusja
Ethan White - instrumenty klawiszowe
Jason Kriveloff - gitara basowa

Tortured Soul
Zespół uformował się całkiem naturalnie. Spotkałem kolegę, który grał na saksofonie w zespole Topaz. Byli sześcioosobowym instrumentalnym składem, czymś w stylu Groove Collective. Zacząłem przygrywać im na perkusji. Podobało mi się to, nie czułem żadnego obciążenia odpowiedzialnością. Tam spotkałem Jasona (Kriveloff) i Ethana (White). Koncertowaliśmy obok funkowych legend takiego formatu jak Maceo Parker czy James Brown, ale mniej więcej po roku zaczęło to nabierać zbyt poważnych rozmiarów. Poczułem, że odchodzę od moich korzeni, zatęskniłem za śpiewaniem i pisaniem piosenek. Chemia między członkami zespołu zadziałała. White, grający na klawiszach, ma wykształcenie jazzowe i wysoką wrażliwość na Rhytm & Blues oraz muzykę afrykańską i brazylijską z lat siedemdziesiątych. Uricha jako perkusistę od najmłodszych lat pochłaniały hiphopowe beaty, soul i disco, a nieocenione doświadczenie zyskał grając dla pierwszoligowych producentów muzyki klubowej, Reggie'go Lucasa i Rogera Sancheza. Kriveloff z kolei szybko odnalazł się w nowym repertuarze i okazało się, że ma smykałkę do bardziej tanecznego grania na basie. Każdy z członków trio jest znakomitym muzykiem, kompozytorem i producentem. Od początku ich single spotkały się z przyjęciem podobnym do soulowo-housowych klasyków. Singiel "I Might Do Something Wrong" (Central Park Recordings) i debiutancki album "Introducing" (Purpose Records) zyskały ogromną popularność dzięki takim dj'om jak Danny Krivit, Blaze, Roger Sanchez, Gilles Peterson, czy Quentin Harris. Utwory takie jak "Fall In Love", którego koproducentem został DJ Spinna, skrystalizowały brzmienie Tortured Soul, którego wyznacznikiem są chwytliwe piosenki o złożonych, masywnych beatach, nieustępujące w niczym najlepszym w historii house'u nowojorskim produkcjom. Od tamtej pory zespół nie zwalnia tempa i niestrudzenie koncertuje w najróżniejszych krajach - Singapur, Malezja - a także na wielkich światowych festiwalach: Java Jazz Festival w Dżakarcie, The Big Chill i Homelands w Wielkiej Brytanii, dwukrotnie na Montreal Jazz Festival, czy Detroit's Movement Festival, gdzie wystąpili przed 20-tysięczną publicznością.

SKŁAD
Tomasz Ballaun - perkusjonalia, elektronika
Michał Fetler - sax
Piotr Mełech - klarnet basowy
Piotr Tarnawski - bas
Daniel Karpiński - perkusja

Tfaruk Love Communication to muzyka trudna do zdefiniowania, jako że tworzona jest przez muzyków wywodzących się z bardzo różnych środowisk muzycznych. Uwagę zwraca niekonwencjonalne instrumentarium zespołu, w którym na pierwszy plan wysuwają się różnego rodzaju perkusjonalia, elektronika i przede wszystkim klarnet basowy, którego niezwykłym wirtuozem w zespole jest Piotr Mełech. Jego solowe popisy oraz dialogi z Michałem Fetlerem grającym na saksofonie są niewątpliwą atrakcją koncertów grupy. Sekcja dęta poparta jest wyśmienitą sekcją rytmiczną osobach: Daniela Karpińskiego (perkusja) i Piotra Tarnawskiego (bas). Nad całością brzmienia królują perkusjonalia i elektronika obsługiwana przez lidera zespołu Tomasza Ballauna - inicjatora powołania do życia projektu Tfaruk Love Communication. Niedawno ukazała się pierwsza płyta formacji, w której nagraniu gościnnie wzięli udział m.in. Wojciech Mazolewski i Tymon Tymański. Podczas koncertu na poznańskim Starym Rynku zespół zaprezentował się w repertuarze opartym w dużej części na materiale z nowej płyty. Mieliśmy też okazję wysłuchać kilku zupełnie nowych kompozycji, które znajdą się najprawdopodobniej na drugiej płycie grupy. Nie wszystko co działo się na scenie podczas koncertu wywarło na mnie pozytywne wrażenie, jednak muzyka jaką miałem okazję usłyszeć, poparta niewątpliwymi zdolnościami warsztatowo-interpretacyjnymi każdego z instrumentalistów sprawiła, iż odtąd starał się będę na bieżąco śledzić poczynania grupy.

(Robert Ratajczak, radiojazz.fm)

Tfaruk Love Communication
Tfaruk Love Communication powstał w 2007roku w Poznaniu z inicjatywy Tomasza Ballaun - muzyka związanego wcześniej ze sceną yassową, założyciela Multiwitaminy i członka legendarnego Szelestu Spadających Papierków. W skład zespołu wchodzą ludzie wywodzący się z różnych środowisk i tradycji muzycznych - jazzu, muzyki elektronicznej, punk rocka, muzyki poważnej. Współtworzyli lub współtworzą obecnie takie zespoły jak Snowman, Enterout, The Tziguns, Wolna Sobota. Zespół penetruje rejony szeroko pojętej muzyki improwizowanej, gdzie punktem wyjścia jest nowoczesny, transowy jazz wspomagany elektroniką i dźwiękami etnicznymi. Stylistyka podyktowana jest jego niecodziennym instrumentarium, gdzie instrumenty akustyczne współgrają z elektroniką i urządzeniami mechanicznymi. Nakładem wytwórni Multikult Projecti Tfaruk wydał płytę z gościnnym udziałem Tymona Tymańskiego, Wojtka Mazolewskiego oraz Kuby Jankowiaka.

Paul Band
Zespół PAUL BAND  powstał w sierpniu 2002 r. z inicjatywy Krzysztofa Paula - gitarzysty. W kwietniu 2003 roku otrzymał nagrodę pisma "GITARA i BAS" na Ogólnopolskim Konkursie Zespołów Jazzowych w Gdyni, a w czerwcu 2003 r. II nagrodę w Ogólnopolskim Konkursie JAZZ ROCK FESTIWAL. W grudniu 2003 r. leader zespołu Krzysztof Paul wziął udział w konkursie GUITAR CITY zdobywając I miejsce. W 2005 roku zespół zawiesił działalność. Reaktywacja nastąpiła w 2009 roku i zaowocowała pierwszą płytą WANTED w 2010 roku. W czerwcu 2011 ukazała się druga płyta SECOND FACE. Repertuar zespołu - w większości kompozycje leadera - prezentuje zarówno tradycyjne style, jak i nowoczesne konwencje. W utworach przewija się: klimat nowoczesnego miejskiego bluesa, ekspresja rocka oraz harmonia i melodyka z okolic jazzu. Całość jednak utrzymana jest w spójnej konwencji  muzyki  instrumentalnej, improwizowanej, bogatej w różnorodne brzmienia i nastrojowe klimaty.

Skład:
Krzysztof Paul - gitara
Artur Jurek - keys
Karol Kozłowski - bas
Adam Golicki - perkusja

Krzysztof Paul
Gitarzysta, student kierunku Jazz i muzyka rozrywkowa Akademii Muzycznej w Gdańsku. Nagrał kilkanaście płyt z różnymi wykonawcami jako sideman (m.in. z zespołami: NO LIMITS, DAMROKA, ADAM WENDT POWER SET) oraz jako lider z zespołem  PAUL BAND z jego autorską muzyką.

Artur Jurek

Pianista, hammondzista, aranżer, absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach, laureat Festiwalu Jazz Juniors. Współpracuje z Leszkiem Dranickim, Przemkiem Dyakowskim, Januszem Mackiewiczem, Jackiem Siciarkiem, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Maybe Theater Company, Hevelius Brass, Gdansk Philharmonic Brass, oraz z wieloma trójmiejskimi zespołami jako muzyk sesyjny.

Karol Kozłowski
Gitarzysta basowy, student Akademii Muzycznej w Katowicach na Wydziale Jazzu i Muzyki Estradowej. W 2008 roku wyróżniony na Ogólnopolskim Przeglądzie Młodych zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni. Współpracował z takimi znakomitościami polskiej sceny jak Kasia Cerekwicka, Marysia Sadowska, Tomasz Sowiński, Cezary Paciorek.

Adam Golicki
Perkusista, student Akademii Muzycznej we Wrocławiu, zdobywca I Miejsca na Ogólnopolskim Festiwalu Perkusyjnym szkół muzycznych we Wrocławiu; zdobywca nagrody dla najlepszego instrumentalisty na Ogólnopolskim Konkursie Młodych Zespołów Jazzowych i Bluesowych w Gdyni; współpracował z Piotrem Lemańskim, Maciejem Sikałą, Przemkiem Dyakowskim, Wojtkiem Staroniewiczem.

Przeczytaj także

Informacja o biletach

20 zł – studenci Akademii Muzycznej w Gdańsku i na Kartę do Kultury*
30 zł – studenci*
40 zł – sprzedaż od 1.10.2011
* sprzedaż biletów wyłącznie w Klubie Żak (od 1.09.2011 do wyczerpania limitu), za okazaniem ważnej legitymacji studenckiej lub Karty do Kultury przy zakupie biletów (1 legitymacja – 1 bilet)

Bilet obejmuje wszystkie koncerty danego dnia. Liczba biletów w danej cenie limitowana. Sprzedaż i rezerwacje biletów w danych kategoriach cenowych tylko w podanych terminach. Zakupione bilety nie podlegają zwrotom. Miejsca nie są numerowane, liczba miejsc siedzących ograniczona, w przypadku dużego zainteresowania koncertem wszystkie miejsca stojące. Sprzedaż biletów w Klubie Żak i eventim.pl.

Opinie

Walczymy z przemocą słowną

Kasujemy opinie obraźliwe i nie na temat

Twoja opinia

Dodaj opinię

Odpowiedz

Dodając opinię akceptujesz regulamin dodawania opinii.
Administratorem Twoich danych osobowych jest Trojmiasto.pl Sp. z o.o.. Szczegóły przetwarzania danych znajdują się w polityce prywatności.