• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Dźwięki Północy (1 opinia)

kwi 19

piątek, godz. 22:00

Gdańsk,
Wstęp wolny
kwi 22

poniedziałek, godz. 17:00, 20:15

bilety 110-150 zł
Kup bilet
3 sierpnia
godz. 19.00, kościół św. Jana
Malbrook (Niemcy)
Carrantuohill (Polska)
Bilety w cenie 5 zł do nabycia na 1 h. przed koncertem w kościele św. Jana

4 sierpnia
godz. 17.00, Targ Węglowy
Kompanijô Wadzebôków (Polska - Kaszuby)
godz. 19.00, kościół św. Jana
KlezmaFour (Polska)
Groupa (Szwecja)
Bilety w cenie 5 zł do nabycia na 1 h. przed koncertem w kościele św. Jana

5 sierpnia
godz. 19.00, kościół św. Jana
Chutir (Polska)
ZAR (Dania)


Zapraszamy w magiczną podróż dźwięków, rytmów, smaków i brzmień, gdzie tradycja przeplata się z nowoczesnością, a ekspresja leżąca u podstaw muzyki korzennej, niezależnie z jakiego regionu świata pochodzi, wypełni każdego słuchacza!

Festiwal Muzyki Inspirowanej Folklorem Dźwięki Północy to cykliczna impreza międzynarodowa, prezentująca tradycyjną kulturę muzyczną narodów zamieszkujących północną półkulę świata, w jej "folkowej" postaci. Festiwal odbywa się co roku w okresie letnim w Gdańsku, towarzysząc Jarmarkowi Dominikańskiemu.

W programie tegorocznego Festiwalu ważne miejsce zajmuje skandynawska muzyka folkowa. To właśnie Szwedzi przed trzydziestu laty zainicjowali program ożywienia swojej muzyki tradycyjnej. Przywracanie zapomnianych lokalnych zwyczajów i tradycji - w czasie, gdy niepodzielnie królowała muzyka rockowa - mogło się wydawać zadaniem karkołomnym.

A jednak wkrótce w Skandynawii tysiące młodych ludzi zaczęło grać, śpiewać, tańczyć jak ich wiejscy przodkowie, ale - dostosowując stare wzory do wymogów współczesnej kultury masowej.

Wśród gwiazd tegorocznej edycji Festiwalu będzie zespół Groupa, pionier szwedzkiej sceny folkowej, zdobywca dwóch nagród Grammy. Zespół wykonuje swój własny rodzaj współczesnego szwedzkiego folku: głęboko zakorzenionego w tradycji, jednocześnie zawsze posługującego się współczesną instrumentacją i improwizacją. Danię reprezentować będzie zespół folkowy ZAR. Dwie dotąd wydane płyty grupy zostały nagrodzone Danish Music Award, najwyższą nagrodą rynku muzycznego w Danii. Zachwyt wzbudza szczególnie wokal frontmanki zespołu - Sine Lauritsen, porównywany przez krytyków do głosu Norah Jones. Z Niemiec przybędzie zespół Malbrook, który podkreśla, że w swojej twórczości opiera się przede wszystkim na inspiracjach płynących z trwających od wieków powiązań kulturalnych północnych Niemiec ze Skandynawią.

Obok reprezentacji skandynawskiej, na Festiwalu Dźwięki Północy w tym roku wystąpią również polskie zespoły, czerpiące zarówno z rodzimych tradycji muzycznych, jak i tych pochodzących z innych kultur. Festiwal zainauguruje koncert dobrze znanego zespołu Carrantuohill. Grupa wykonuje tradycyjną muzykę celtycką rodem z Irlandii i Szkocji. Swój bogaty repertuar opiera na "celtyckich korzeniach", dodając do nich własne opracowania aranżacyjne. Festiwalowa scena gościć będzie również zespół KlezmaFour, zdobywcę Specjalnej Nagrody im. Czesława Niemena za wyróżniającą się kreację artystyczną na IX Konkursie Muzyki Folkowej Polskiego Radia "Nowa Tradycja" w kwietniu 2006 roku, a także dwie trójmiejskie grupy - ukraińską kapelę folkową Chutir oraz pochodzącą z Kaszub Kompanijô Wadzebôków.


ARTYŚCI XXVIII FESTIWALU MUZYKI INSPIROWANEJ FOLKLOREM "DŹWIĘKI PÓŁNOCY"

CARRANTUOHILL (Polska). Zespół istnieje od 1987 roku. Wykonuje zarówno tradycyjną muzykę celtycką rodem z Irlandii i Szkocji, jak i własne opracowania aranżacyjne oparte na celtyckich korzeniach. Wykorzystuje przy tym bardzo stylowe instrumentarium (skrzypce, uilleann pipes, bouzuki, cittern, bodhran, flety, tin whistles, akordeon, mandolina, gitara akustyczna),poszerzając brzmienie o instrumenty perkusyjne, klawiszowe oraz gitarę basową.
Do dziś zespół zagrał ponad 1000 koncertów, tak w kraju, jak i za granicą, m.in. w Czechach, Irlandii, Francji, Niemczech, USA (na zaproszenie Czesława Miłosza), Rosji. Wystąpił również trzykrotnie (1997, 1999 i 2004) na jednym z największych festiwali muzyki irlandzkiej Cork Folk Festival. W lipcu 2005 roku gościł na festiwalu Dancing with Lunasa w malowniczym zamku w Kinnitty.
CARRANTUOHILL ma na swym koncie wiele wspólnych występów z uznanymi artystami. W 1997 roku odbył trasę koncertową ze szkocką grupą The Battlefield Band. Zespół występował również z Maire Breatnach, Sands Family, Deaf Shepheard, Geraldine McGowan & Friends oraz Midnigth Court. Na tej samej scenie zespół spotkał się również z wirtuozem irlandzkich ullieann pipes Liamem O\'Flynnem oraz czołowym gitarzystą Arty McGlynem. Z legendarnym Jackie Dalym CARRANTUOHILL spotkał się w irlandzkim Cork, zaś w Kinnitty dzielił scenę z wybitnym Donallem Lunny i Johnem Carty. Wielkim Gościem zespołu był również Midge Ure (ex Ultravox, twórca LIVE AID), który uświetnił koncert promujący płytę INIS w warszawskiej Sali Kongresowej.

Polscy artyści, z którymi CARRANTUOHILL dotąd realizował wspólne projekty: Anna Maria Jopek, Anita Lipnicka, Fiolka Najdenowicz, Stanisław Sojka, Paweł Kukiz, Kuba Badach, Robert Kasprzycki, Urszula Dudziak, Wojciech Karolak, Tomasz Szukalski, Marek Raduli, Krzysztof Ścierański, Bernard Maseli, Zespół Pieśni i Tańca Śląsk.

Osobny rozdział w karierze grupy stanowią koncerty na scenie "Przystanku Woodstock", z którym zespół jest związany od jego pierwszej edycji, a od 2002 roku występuje dodatkowo w roli współorganizatora Folkowej Sceny tego największego w Europie festiwalu. Grupa otrzymała z rąk Jurka Owsiaka prestiżową nagrodę Złotego Bączka za najlepsze "kręcenie publicznością" podczas Przystanku Woodstock w 1998 roku.

CARRANTUOHILL miał zaszczyt reprezentować Polskę również na festiwalu Euro Woodstock w Budapeszcie (1995).

CHUTIR (Polska), ukraińska kapela folkowa. Zespół powstał pod koniec 1996 roku w Gdańsku. Od początku istnienia członkowie Chutiru zajęli się gromadzeniem pieśni i melodii ludowych z regionu przemyskiego. W ciągu roku udało im się zebrać około 50. skazanych na zapomnienie utworów. Efektem tej pracy było ukazanie się na początku 1999 roku kasety "Po dawniomu", zawierającej wybrane utwory tego regionu.

Na początku 1999 r. Chutir skierował swe zainteresowania w stronę muzyki ukraińskich Karpat, tj. regionów Bukowiny i Zakarpacia. Korzystając z archiwalnych materiałów etnograficznych zespół zarejestrował nowy program, różniący się znacznie od poprzedniego zarówno pod względem charakteru muzyki, jak i interpretacji.

W maju 2002 r. CHUTIR wydał trzecią płytę "Cycata Hanka", będącą uwieńczeniem dotychczasowej działalności. Autorskie w większości utwory, oparte na folklorze ukraińskim, podbiły publiczność w Polsce, stając się przebojami wśród ukraińskiej młodzieży, chętnie słuchanymi i porywającymi do żywiołowej zabawy.
Muzykę Chutiru charakteryzuje przede wszystkim spontaniczność, żywioł i melodyjność wielogłosowych chórów. Perfekcyjnie wykonywana podczas koncertów porywa młodzież do szalonej zabawy i daje wiele wrażeń starszym słuchaczom, zwłaszcza lubiącym melodyjne dumki oraz pieśni ukraińskich kozaków.

GROUPA (Szwecja). Groupa wykonuje swój własny rodzaj współczesnej szwedzkiej muzyki folkowej. Od lat 80. zespół jest awangardą nordyckiej sceny folkowej: głęboko zakorzeniony w tradycji, jednocześnie zawsze dysponuje współczesną instrumentacją i improwizacją. Muzyka zespołu łączy w sobie Wczorajszą Tradycję, Dzisiejszą Fantazję i Możliwości Jutra. Groupa znakomicie wyważa muzyczną mieszankę motywów (tradycyjnych i współczesnych), instrumentarium pochodzące z różnych kultur i okresów historycznych, ze swoimi własnymi szwedzkimi korzeniami, tworząc fantazyjne i unikalne połączenia.
Przez lata, wiele ważnych postaci nordyckiej sceny muzycznej współpracowało z zespołem, m.in. Ale Moller i Lena Willemark z Frifot i Nordan Project, Hallbus Totte Mattsson z Hedningarna i Gustv Hylen z Hoven Droven. W 1991 roku Groupa zdobyła Swedish Grammy za ich album Månskratt. W uzasadnieniu jury napisało: "Za to, że z filuternym uśmiechem wymietli z muzyki folkowej zgrzebne brzmienia". W 1992 założyciel zespołu Mats Eden, uzyskał tytuł "Kompozytora Roku" podczas Festiwalu "Musik vid Siljan". Zespół zdobył drugie Swedish Grammy w roku 1996 za album "Imeland".

Od samego początku koncerty Groupy cieszą się dużą popularnością. Zespół występuje nieprzerwanie w Szwecji, całej Skandynawii i Europie. Prezentował się na wielu festiwalach folkowych: Falun Folk Music Festival, Stockholm Water festival, Urkult vid Nämforsen, Hultsfred - Szwecja, Roskilde Festival - Dania, Folk Festival w Dranouter - Belgia, Pontardawe and Wadebridge - UK, Leipzig Tanzhausfest i Rudolstadt Folk Festival - Niemcy, Violin and Village Festival w Maramures - Rumunia i wiele innych.

Sposób łączenia w twórczości Groupy starych, tradycyjnych melodii ludowych, współczesnej improwizacji i twórczej instrumentacji wpłynął na całą generację muzyków.

KLEZMAFOUR (Polska). Zespół powstał w 1999 roku w Lublinie. Inspiracją dla artystycznej aktywności kwartetu jest historia miasta, z którego pochodzą, miasta, w którym mieszały się niegdyś muzyczne tradycje Wschodu, Zachodu i Południa. W repertuarze KlezmaFour znajdują się utwory stylizowane muzyką mniejszości żydowskiej i fascynującą kulturą Bałkanów, a także kompozycje własne członków zespołu.

Rzeczą do której od samego początku istnienia zespół przywiązywał szczególną uwagę, to idealne zgranie. "Chcemy, aby nasza muzyka brzmiała, jak wykonywana na jednym instrumencie. Doskonałe wyczucie proporcji barwowych i dynamicznych oraz umiejętne operowanie nimi - to nasz cel, do którego dążymy od początku". Wszyscy członkowie zespołu studiują na Akademiach Muzycznych. Gruntowne przygotowanie i edukacja muzyczna od najmłodszych lat pozwalają im realizować swoje założenie "idealnego zgrania" w sposób profesjonalny i przemyślany

KOMPANIJÔ WÄDZEBÔKÓW (Polska, Kaszuby). Zespół "Wadzebôki" powstał w roku 2002 i jako główny cel postawił sobie kultywowanie tradycji regionalnej poprzez śpiewanie utworów rockowych, i jak to mówią fani "wadzebôkowych", w języku kaszubskim. Zespół po trzech miesiącach działalności nagrał swoją pierwszą płytę, której nakład "rozszedł się" w błyskawicznym tempie. Od tego czasu koncertuje na imprezach regionalnych i ogólnopolskich, często jako support przed gwiazdami ogólnopolskiego formatu. Wystąpił też w wielu programach TV promujących Kaszuby. Zespół gra utwory skomponowane przede wszystkim przez członków zespołu, autorką większości tekstów jest wokalistka, aranżerka i autorka muzyki Damroka Kwidzińska, która min. została zaproszona do projektu "Olo Walicki Kaszëbë" rozpoczynającego XXVI Festiwal Folkowy Europejskiej Unii Radiowej Gdańsk 2005, gdzie wystąpiła jako wokalistka i autorka tekstów.
Zespół Kompanijô Wädzebôków był dwukrotnie nominowany do Pomorskiej Nagrody Artystycznej, jest zdobywcą wielu nagród na różnych festiwalach
i przeglądach. W najbliższym czasie zostanie wydana druga płyta zespołu.

WOLFGANG MEYERING & MALBROOK (Niemcy). W dolnoniemieckim dialekcie (Plattdeutsch) słowo "Malbrook" oznacza tyle co "diabeł tańca", jest to również określenie tradycyjnej melodii pochodzącej z północnej Europy.
Lider zespołu, Wolfgang Meyering, jest jednym z czołowych i najbardziej twórczych muzyków folkowych w Niemczech. Jego nowy muzyczny projekt "Malbrook" wskazuje na liczne więzi w muzycznej tradycji pomiędzy północnymi Niemcami i południową Skandynawią. Jest tu wiele odniesień do muzyki dawnej, do starych tańców ludowych, przedstawionych jednak w nowoczesnych aranżacjach. Artyści wykorzystują instrumenty tradycyjne - mandolę, harfę, dudy, flety i skrzypce - i tworzą muzykę barwną, żywą, ale przede wszystkim piękną.
Wolfgang Meyering & Malbrook zdobył nagrodę German Folk&Worldmusic Award "Newcomer RUTH" 2005.

ZAR (Dania). Zespół folkowy ZAR wydał dotąd 2 płyty. Obie zostały nagrodzone najwyższymi wyróżnieniami duńskiego przemysłu muzycznego - Danish Music Award. Pierwszy album "Strengeleg" uznano za najlepszy debiut roku 2002, a w 2004 Sine Lauritsen (wokalistka zespołu) uzyskała tytuł Najlepszej Wokalistki za album "Tusind tanger".

Muzyka zespołu ZAR to znakomite połączenie tradycyjnych duńskich melodii ze współczesnym brzmieniem. W rękach zespołu tradycyjne piosenki odżywają na nowo w zaskakujących i poruszających aranżacjach. ZAR nie tylko odnajduje inspiracje w międzynarodowej scenie folkowej ale poszukuje jej również w innych stylach muzycznych tj. jazz czy muzyka popowa.

Centralną postacią na scenie jest wokalistka Sine Lauritsen, która dzięki charyzmatycznemu głosowi porównywana jest przez niektórych krytyków muzycznych do Norah Jones. Oprócz Sine, zespół składa się z czterech młodych muzyków, wszystkich wykształconych w duńskich akademiach muzycznych. Skład zespołu to skrzypce, gitara i kontrabas, zestaw przy którym bardzo trudno usiedzieć w miejscu podczas koncertu. ZAR występował na wielu festiwalach i w wielu salach koncertowych w Danii, a także za granicą - Szkocja, Kanada, USA, Niemcy, Włochy i Skandynawia.





Bilety w cenie 5 zł do nabycia na 1 h. przed koncertem w kościele św. Jana

Opinie (1)

  • zdjecia, filmik?

    Bylam wczoraj w Sw.Janie i bylo fantastycznie! Czy ktos ma moze zdjecia albo filmik z tego koncertu?

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.