• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy (1 opinia)

Doroczny Koncert Bożonarodzeniowy

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


pod patronatem Prezydenta Miasta Gdańska
Pawła Adamowicza

Kościół św. Mikołaja (oo. Dominikanie)
ul. Świętojańska 72 Gdańsk

W programie:
Jan Sebastian Bach:
- Magnificat BWV 243
- Kantata na Boże Narodzenie BWV 248

Wykonawcy:
Anna Mikołajczyk - sopran
Ewa Marciniec - alt
Adam Zdunikowski - tenor
Wojciech Gierlach - bas

Chór chłopięco-męski Pueri Cantores Olivenses
POLSKI CHÓR KAMERALNY Schola Cantorum Gedanensis
Polska Filharmonia Kameralna Sopot
Jan Łukaszewski - dyrygent

Bach na Święta. Różne pojawiają się fascynacje, radości, oszołomienia, ale powrót do Bacha jest powrotem do korzeni, do źródeł. On niezmiennie ustawia wszystko we właściwej proporcji, przywraca właściwy bieg rzeczy. To u niego z Dniem Narodzenia cały świat wybucha słowami: "Jauchzet, frohlocket, auf, preiset die Tage!". W kantacie tej jest takie miejsce, gdzie traci się grunt pod nogami i przez ułamek sekundy ma się wrażenie lotu - to fragment, gdy chór, kotły, trąbki z dziką i pierwotną, ale jednocześnie okiełznaną siłą, śpiewają: "verbannet die Klage" /"porzućcie skargi"/. "Magnificat" to zwarta i dynamiczna, ale przede wszystkim niezwykle uroczysta kompozycja, bo przecież święto, na które została przeznaczona (pierwszy dzień świąt Bożego Narodzenia) wymaga odpowiedniej specjalnej oprawy.


Magnificat BWV 243
Pierwotna wersja "Magnificatu" (BWV 243a, wydana w 1811 r. przez Simrocka) powstała w 1723 r. i jeszcze w tym samym roku, w Boże Narodzenie, miała ona w Lipsku swoje prawykonanie. Ponad dziesięć lat później Bach przekomponował jednak utwór, nie tylko zmieniając tonację z Es-dur na D-dur, ale i usuwając cztery wstawki (chorał "Vom Himmel hoch", chór "Freut euch", "Gloria" i duet "Virga Jesse floruit"). Zmieniona wersja zabrzmiała po raz pierwszy 2 lipca 1733 r. w Kościele św. Tomasza, w czwartą niedzielę po Święcie Trójcy Świętej (było to wówczas również święto Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny, obecnie obchodzone 31 maja).

"Magnificat" w swej zmienionej wersji (BWV 243) wykonywany jest dziś najczęściej. Łaciński tekst "Magnificatu" (który jest obok "Wielkiej mszy h-moll" BWV 232 jedną z dwóch zaledwie dużych form napisanych przez Bacha po łacinie) pochodzi z Ewangelii św. Łukasza. Jest to radosna pieśń dziękczynna, którą Maryja wypowiedziała krótko po Zwiastowaniu, podczas spotkania ze świętą Elżbietą.

"Magnificat" Bacha ma niezwykle uroczysty charakter, co podkreśla nawet przewidziana przez kompozytora w partyturze obsada. Zbudowany jest z dwunastu części (pięciu chórów, pięciu arii, tria i duetu). Całość utworu, trwająca około trzydziestu minut, jest niezwykle zwarta i dynamiczna, oraz, co w twórczości Bacha jest dość niezwykłe, pozbawiona recytatywów. W ostatniej, chóralnej części "Magnificatu" Bach wykorzystał materiał muzyczny z chóru wstępnego, nadając kompozycji w ten sposób ramową konstrukcję.


Jauchzet, frohlocket! Auf, preiset die Tage
"Jauchzet, frohlocket!" to pierwsza z sześciu kantat składających się na "Oratorium na Boże Narodzenie" BWV 248, przeznaczona na pierwszy dzień Bożego Narodzenia. Kompozycja powstała w 1734 r. i została przez Bacha wykonana w sześciu odsłonach: trzy pierwsze kantaty - podczas trzech dni Świąt Bożego Narodzenia, czwartą - w Nowy Rok, piątą w niedzielę po Nowym Roku, a szóstą w święto Trzech Króli. Autorem libretta do "Oratorium" był przypuszczalnie Christian Friedrich Heinrici (pseudonim Picander), autor wielu wcześniejszych librett dzieł Bacha (łącznie z "Pasją wg św. Mateusza"). Dzieło Bacha pełne jest cytatów, które Bach wywiódł z innych swych dzieł, głównie z kantat okolicznościowych. Praktyka podkładania nowego tekstu do już istniejącej, dobrze znanej muzyki była w epoce baroku powszechnie stosowaną i zyskała miano "parodiowania". Bach nie tyle szukał powiązań stylistycznych z tradycją wcześniejszych sposobów przedstawienia historii przyjścia na świat Mesjasza, a raczej z własnymi oratoriami pasyjnymi. W rezultacie "Oratorium na Boże Narodzenie" posiada cechy charakterystyczne dla wielkich prekursorów: trzy źródła tekstu (Pismo św., chorały i specjalnie napisane wersy) oraz ogromna różnorodność form muzycznych dostosowanych do tychże tekstów. Podstawę tekstową stanowiły Ewangelie wg św. Łukasza i wg św. Mateusza. Bachowskie Oratorium to "muzyczne przedstawienie świętej historii" (jak Johann Gottfried Walther definiuje ten gatunek w swoim "Musicalisches Lexikon" z 1732 r.), liryczne rozważania poświęcone radosnej tajemnicy przyjścia na świat Chrystusa, przyszłego Zbawiciela.

Bilety w cenie 30 zł (normalny), 15 zł (ulgowy) do nabycia w biurze Polskiego Chóru Kameralnego, Gdańsk-Oliwa ul. Opata J. Rybińskiego 24 tel. 58 5524173 i na godzinę przed koncertem w kościele.


--------
Wykonawcy:

ANNA MIKOŁAJCZYK - sopran
Jest absolwentką Warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina, w klasie prof. Małgorzaty Marczewskiej. W 2001 otrzymała nagrodę im. Zofii Rayzacherowej dla największej indywidualności artystycznej w dziedzinie muzyki dawnej na XI Festiwalu Muzyki Dawnej na Zamku Królewskim w Warszawie. Wykonuje bardzo rozległy repertuar - od średniowiecznych pieśni świeckich, poprzez muzykę baroku i późniejszych epok, do współczesności włącznie. Dużo miejsca w swojej działalności koncertowej poświęca muzyce oratoryjno - kantatowej. Jest szczególnie ceniona w kręgu muzyki dawnej. Współpracuje z zespołami i orkiestrami specjalizującymi się w wykonywaniu tego rodzaju muzyki (Arte dei Suonatori, Concerto Polacco, Il Tempo, Kleine Kammer-Musique, Musicae Antiquae Collegium Varsoviense a także Musica Florea i Collegium Marianum z Czech, Musica Aeterna i Solamente Naturali ze Słowacji, Capella Augustana z Włoch). Jej repertuar obejmuje również muzykę późniejszych czasów, ze współczesną włącznie. Wykonania, czy prawykonania swoich utworów powierzają artystce sami kompozytorzy, jak np. Benedykt Konowalski czy Paweł Łukaszewski. Anna Mikołajczyk występowała pod batutą tak znakomitych dyrygentów jak m.in: Jose Florencio, Paul Goodwin, Kazimierz Kord, Kai Bumann, Jerzy Maksymiuk, Zsolt Nagy, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Charles Olivieri-Munroe, Wojciech Rajski, Marcin Sompoliński, Stefan Stuligrosz, Marek Štryncl, Tadeusz Wicherek, Roman Valek. Artystka była także gościem prestiżowych festiwali w Polsce (m.in. Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Gaude Mater, Festiwal Mozartowski Warszawskiej Opery Kameralnej) i za granicą (we Włoszech, Czechach, Słowacji, Holandii, Finlandii, Francji i Niemczech). Jest solistką Warszawskiej Opery Kameralnej, współpracuje także z Państwową Operą Bałtycką. Partie operowe śpiewaczki to m. in. Eurydyka ("Orfeusz i Eurydyka" Ch. W. Glucka), Galatea ("Acis i Galatea" G. F. Haendla), Dydona i Belinda ("Dydona i Eneasz" H. Purcella), Donna Anna ("Don Giovanni" W. A. Mozarta), Sifare ("Mitridate, Re di Ponto" W. A. Mozarta), Pamina ("Czarodziejski flet" W. A. Mozarta), Dorilla ("Dorilla in Tempe" A. Vivaldiego). Artystka dokonała wielu nagrań dla Polskiego Radia i Telewizji oraz brała udział w realizacji płyt CD, z których wiele było nominowanych do nagrody fonograficznej Fryderyk, a pięć tę nagrodę otrzymało. W 2007 roku ukazała się solowa płyta, wydana przez firmę DUX, na której śpiewaczka wraz z pianistą, Edwardem Wolaninem prezentuje pieśni Karola Szymanowskiego. Nagranie to zostało wyróżnione przez Akademię Fonograficzną dwiema nagrodami Fryderyk 2008 w kategoriach: Fonograficzny Debiut Roku oraz Album Roku - Recital Wokalny, Opera, Operetka, Balet.


EWA MARCINIEC - alt
Ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną w Gdańsku (wydziały: Kompozycji i Teorii Muzyki oraz Wokalno - Aktorski). Dzięki stypendium DAAD kontynuowała naukę na artystycznych studiach podyplomowych w Musikhochschule w Stuttgarcie w klasie profesor Luisy Bosabalian (dyplom z wyróżnieniem w 1996 roku). Wiedzę muzyczną i umiejętności wokalne doskonaliła na kursach mistrzowskich pod kierunkiem takich autorytetów jak: Carlo Bergonzi (Accademia Musicale Chigiana-Siena), Paul Esswood (Internationale Händel Akademie - Karlsruhe), Helmuth Rilling (Stuttgarter Bach Akademie - Kraków), Adele Stolte (Kurs Interpretacji Muzyki J. S. Bacha - Gdańsk). Krąg zainteresowań artystki obejmuje muzykę dawną (J. S. Bach "Matthäus-Passion", G. F. Händel "The Messiah", "Alcina", A. Vivaldi "Griselda"), poprzez romantyczną (G. Mahler "Das Lied von der Erde", "Kindertotenlieder", J. Brahms "Rhapsodie für Alt"), aż do współczesności (K. Penderecki "Siedem bram Jerozolimy", "Credo", E. Sikora "Omnia tempus habent" - prawykonanie oratorium skomponowanego na 1000-lecie Gdańska, W. Kilar "Missa pro pace"). Ewa Marciniec występuje z wieloma orkiestrami, prezentując wielkie formy muzyki sakralnej na estradach koncertowych w kraju i za granicą (m.in. w Niemczech, Belgii, Szwajcarii, Włoszech, Danii, Holandii, Francji, Izraelu). Jej umiejętności wokalno - aktorskie chętnie wykorzystują teatry operowe Włoch, Niemiec i Austrii. Śpiewaczka gości również na festiwalach muzycznych (m.in. Wratislavia Cantans, Festival Europalia - Brussel, Festiwal Krzysztofa Pendereckiego - Kraków). Współpracuje także ze znakomitymi artystami - dyrygentami (m.in. Christopher Hogwood, Toshiyuki Kamioka, Kazimierz Kord, Jan Krenz, Gabor Ötvös, Marek Pijarowski, Jerzy Salwarowski, Jerzy Semkow, Tadeusz Strugała, Antoni Wit) i solistami (m.in. Susan Anthony, Susan Bullock, Albert Dohmen, Wojciech Drabowicz, Simon Estes, Sabine Hass, Julia Juon, Hans Joachim Ketelsen, Chris Merritt, Wiesław Ochman, David Pittman - Jennings, Kenneth Riegel, Kurt Rydl, Hans Sotin, Elżbieta Szmytka, Alan Titus, Ingrid Tobiasson, Endrik Wottrich). Od wspólnego wykonania w 1997 r. "Omnia tempus habent" E. Sikory, po powrocie Ewy Marciniec ze studiów w Niemczech, datuje się ponowna, niezwykle miła i udana współpraca artystki z Polskim Chórem Kameralnym, która zaowocowała wieloma ciekawymi projektami artystycznymi. "... ciemny i ciepły" głos altowy Ewy Marciniec usłyszeć można na archiwalnych nagraniach Polskiego Radia (utwory kompozytorów polskich), a także na płytach CD (G. Rossini "Messa di Gloria", G. F. Händel "Der Messias" w opracowaniu W. A. Mozarta, G. Mahler "VIII Symfonia", K. Penderecki "Credo" i "Siedem Bram Jerozolimy", K. Szymanowski "Demeter" i "Stabat Mater").


ADAM ZDUNIKOWSKI - tenor
Kontakty z muzyką rozpoczął w wieku 7-miu lat, śpiewając w chórze chłopięcym "Lutnia". Ukończył Akademię Muzyczną w Warszawie w klasie śpiewu solowego doc. R. Węgrzyna. W 1990 r. zadebiutował w Teatrze Wielkim w Warszawie partią Clema w "Małym Kominiarczyku" B. Brittena, a następnie współpracował ze wszystkimi teatrami operowymi w Polsce oraz m.in. hamburską Staatsoper, Operą Narodową w Sofii czy Narodni Divadlo w Pradze. Oprócz bogatego, liczącego około 50 tytułów repertuaru oratoryjno-kantatowego Adam Zdunikowski ma w swoim dorobku również ponad 40 partii operowych, m.in. w dziełach L. van Beethovena, V. Belliniego, G. Bizeta, P. Czajkowskiego, G. Donizettiego, Ch. Gounoda, St. Moniuszki, W. A. Mozarta, J. Offenbacha, G. Pucciniego, G. Rossiniego, R. Straussa, G. Verdiego i K. Szymanowskiego. Artysta jest laureatem wielu konkursów, m.in. Konkursu Sztuki Wokalnej im. Ady Sari w Nowym Sączu, Konkursu Wokalnego im. Stanisława Moniuszki w Warszawie, Międzynarodowego Konkursu Wokalnego "Belvedere" w Wiedniu; zwyciężył także w VI Wielkim Turnieju Tenorów w Szczecinie. Adam Zdunikowski był gościem wielu prestiżowych festiwali muzycznych (m.in. Festiwalu Mozartowskiego w Zielonej Górze, Festiwalu Moniuszkowskiego w Kudowie Zdroju, Międzynarodowego Festiwalu "Wratislavia Cantans", Festiwalu Operowego w Bydgoszczy, Międzynarodowych Spotkań Muzycznych Wschód-Zachód w Zielonej Górze, Festiwalu Operowego w Krakowie, Międzynarodowego Festiwalu Muzyki i Sztuki w Bejrucie). Występował pod batutami takich znakomitości jak: Jerzy Semkow, Stanisław Skrowaczewski, Nello Santi, Jiri Belohlavek, Jonas Kovacs, Kazimierz Kord, Antoni Wit, Jacek Kasprzyk, Gabriel Chmura, Jerzy Maksymiuk, Noam Sheriff, Krzysztof Penderecki, Lawrens Foster.


WOJCIECH GIERLACH - bas
Ukończył Akademię Muzyczną im F. Chopina w Warszawie w klasie Prof. Kazimierza Pustelaka, otrzymując wyróżnienie Magna cum Laude. Jest laureatem głównych nagród na międzynarodowych konkursach wokalnych: Ada Sari 1999 (I miejsce), Bilbao 2000 (II miejsce), Premio Caruso w Mediolanie 2001 (Premio Caruso), F. Vinas w Barcelonie 2004 (III miejsce). Wojciech Gierlach zadebiutował w 1999 roku rolą tytułową w "Imeneo" Haendla w Warszawskiej Operze Kameralnej. W kolejnych rolach można go było usłyszeć nie tylko na deskach stołecznego Teatru Wielkiego, ale i na wielu światowych scenach operowych (Nico Theater w Cape Town, Teatro Piccini w Bari, Opera Ireland w Dublinie, teatry operowe w Lizbonie, Minneapolis i Rawennie, Teatro Verdi di Pisa, Deutsche Oper Berlin, Stadttheater Klagenfurt, Teatro Maestranza de Sevilla, Santa Cruz de Tenerife, Teatro Fiarmonico w Oviedo, Narodne Divadlo w Bratysławie). W swoim operowym repertuarze artysta posiada partie z dzieł m.in. Mozarta, Haendla, Rossiniego, Verdiego, Pucciniego, Donizettiego, Bizeta, Rimskiego - Korsakowa, Carnicera, Spohra, jednak równie ważne miejsce w jego działalności zajmuje repertuar oratoryjno - kantatowy, obejmujący dzieła od epoki baroku po współczesne. Wojciech Gierlach wykonywał m.in. "Mszę h-moll" Bacha pod dyr. H. Rillinga, "Te Deum" Kurpińskiego pod dyr. A. Wita, "Mszę Koronacyjną" Mozarta pod batutą Jana Krenza, "Pasję" A. Salieriego pod dyr. Claudia Scimone (koncert transmitowała telewizja RAI), "Stabat Mater" Rossiniego pod dyr. A. Zeddy, "Pasję wg św. Jana" Arvo Pärta czy "Pasję wg św. Mateusza" K. Knittla. Śpiewał także partię solową w "Symfonii" O. Greifa podczas koncertu inaugurującego objęcie przez Marca Minkowskiego kierownictwa artystycznego orkiestry Sinfonia Varsovia. Wojciech Gierlach gościł na wielu prestiżowych festiwalach (m.in. Warszawska Jesień, Festiwal Wielkanocny im L. van Beethovena, Praska Wiosna, Festival d'Aix-en-Provance, Festival Wildbad, Pesaro Rossini Festival, Mozart Festival w La Coruni). Artysta nagrał także kilka płyt CD - dla wydawnictwa Bongiovanni ("Włoszka w Algierze" Luigiego Mosca), Naxos ("Mojżesz w Egipcie", "Ciro in Babilonia", "La Donna del Lago" Rossiniego czy "Semiramide riconosciuta" G. Meyerbeera) oraz Polskiego Radia ("Lodoiska" Cherubiniego, "Zemsta Nietoperza" Straussa).


POLSKI CHÓR KAMERALNY
Istniejący od ponad 30 lat POLSKI CHÓR KAMERALNY* należy do wąskiego grona światowej elity w pełni profesjonalnych chórów kameralnych. Daje rocznie około 80-100 koncertów, przygotowując ponad 50 różnych programów. Zespół stawia sobie za cel nadrzędny regularną pracę na instrumentalnym, "orkiestralnym" poziomie, co, oprócz wielu innych umiejętności, wymaga całkowitego opanowania aparatu wokalnego, umożliwiając realizację wszystkich technicznych i artystycznych wymogów partytury. Zainteresowania tego wszechstronnego zespołu, składającego się z 24 zawodowych muzyków, koncentrują się głównie na muzyce a cappella, a zwłaszcza na współczesnej i romantycznej. Dlatego nie dziwi fakt, iż wielu światowej sławy kompozytorów dedykuje zespołowi swoje utwory (od lat średnio co dwa, trzy tygodnie zespół przygotowuje jedno prawykonanie). W repertuarze chóru, obok licznych prawykonań, znajdują się m.in. programy oratoryjne, a nawet opery, wykonywane we współpracy z najwybitniejszymi polskimi orkiestrami filharmonicznymi oraz z tak znakomitymi zespołami jak Sinfonia Varsovia, Polska Filharmonia Kameralna - Sopot, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia "Amadeus", Academy of Ancient Music oraz wieloma innymi europejskimi orkiestrami barokowymi i zespołami muzyki dawnej. "Specjalizujemy się w różnorodności!" Aby nie popaść w muzyczną rutynę POLSKI CHÓR KAMERALNY chętnie bierze także udział w eksperymentach. Stąd zabawa z muzyką lekką, jazzem, chanson, śpiewem gregoriańskim. Cross-Over nie jest dla nich żadną nowością. W 2001 r. zespół wystąpił w pierwszym na świecie wykonywanym na żywo koncercie internetowym. Z POLSKIM CHÓREM KAMERALNYM gościnnie współpracują światowej sławy dyrygenci, wśród nich od wielu lat Eric Ericson, Uwe Gronostay, Frieder Bernius i Stephen Layton. POLSKI CHÓR KAMERALNY był wielokrotnie zapraszany na międzynarodowe festiwale muzyczne, takie jak Warszawska Jesień, Wratislavia Cantans, Ruhr-Festival, "Rendez-vous musique nouvelle", a także do Salzburga, Drezna, Berlina i Tokio. Tournée koncertowe wiodą go po niemal całej Europie, a także do USA i Japonii. Podczas World Symposium on Choral Music w Rotterdamie zespół wystąpił w roli "oficjalnego chóru sympozjum". Oprócz blisko 60 płyt CD, kaset magnetofonowych i video (wydanych m.in. w Acte Préalable, BeArTon, Carus, DUX, Naxos, Wergo i Musidisque) POLSKI CHÓR KAMERALNY utrwalił dziesiątki godzin muzyki dla Polskiego Radia w Warszawie. Od 1999 r. zespół regularnie otrzymuje nominacje do nagród fonograficznych (w 2004 r. otrzymał dwie nagrody "Fryderyk", w 2008 r. - trzecią, a w 2009 r. - kolejne trzy nominacje). Zespół nagrywa także dla Polskiej Telewizji (w tym komplet 68 offertoriów Giovanniego P. da Palestriny), a za granicą dla Dutch Radio, Bayerischer Rundfunk, Hessischer Rundfunk, Südwestrundfunk, Sender Freies Berlin, Westdeutscher Rundfunk oraz dla ZDF (drugiego kanału niemieckiej telewizji publicznej). W 2009 r. POLSKI CHÓR KAMERALNY m.in. wydał pierwszą na świecie płytę CD z wszystkimi utworami chóralnymi Krzysztofa Pendereckiego (wydawnictwo DUX).


POLSKA FILHARMONIA KAMERALNA SOPOT
Polska Filharmonia Kameralna Sopot została założona w 1982 r. przez Wojciecha Rajskiego. Orkiestra składająca się z młodych i pełnych entuzjazmu muzyków szybko zachwyciła publiczność i krytyków, co spowodowało, iż zaczęły napływać zaproszenia na festiwale oraz do najważniejszych sal koncertowych Europy. Zespół wystąpił m. in. w Filharmonii Berlińskiej, Sali Gasteig w Monachium, Gewandhaus w Lipsku, Musikhalle w Hamburgu, Sali Pleyela w Paryżu, Musikverein w Wiedniu i Concertgebouw w Amsterdamie. Koncertował także m.in. w Niemczech, Francji, Szwajcarii, Austrii, Hiszpanii, Belgii, Holandii, Szwecji, Danii, Luksemburgu, Anglii, Stanach Zjednoczonych, Chinach i Japonii.

Orkiestra Polskiej Filharmonii Kameralnej Sopot występowała z najwybitniejszymi solistami światowej sławy, pośród których znaleźli się: Mścisław Roztropowicz, Borys Pergamentschikow, Natalia Gutman, Irene Grafenauer, Wolfgang i Sabine Meyer, Guy Touvron, Misha Maisky, Raphael Oleg, Gil Shaham, David Geringas, Gary Karr, Ivo Pogorelich. Z orkiestrą stale występują zarówno w kraju, jak i zagranicą czołowi soliści polscy. Zespół jest regularnie zapraszany na renomowane europejskie festiwale, takie jak Mecklenburg - Vorpommern Musikfestival, Rheingau Festival, Praska Wiosna, Weilburger Schlosskonzerte, Festival van Vlaanderen, La Chaise - Dieu i inne. Orkiestra gościła ponad 10 razy na Festiwalu w Łańcucie oraz wielokrotnie w Filharmonii Narodowej w Warszawie. Od początku swojego istnienia orkiestra zarejestrowała czterdzieści płyt CD. Do ostatnich projektów należy cykl dziewięciu symfonii Ludwiga van Beethovena dla wytwórni TACET (od 2005 r. ukazało się już osiem symfonii). W maju 2009 roku Orkiestra Polskiej Filharmonii Kameralnej odbyła m.in. tournee koncertowe po Hiszpanii i Meksyku oraz wystąpiła na kilku festiwalach niemieckich, m.in. w Würzburgu, Weilburgu, Ulrichshusen, Rostocku.


Chór Chłopięco -Męski PUERI CANTORES OLIVENSES
Chór Chłopięco - Męski "Pueri Cantores Olivenses" został założony w 1972 r. z inicjatywy braci Bogdana i Jana Łukaszewskich. Początkowo działalność Chóru, gorąco wspierana przez ówczesnego proboszcza Bazyliki Archikatedralnej w Oliwie - Prałata Leona Kossak - Główczewskiego oraz pedagoga i kompozytora Leona Łukaszewskiego, skupiała się głównie na oprawie uroczystości kościelnych. Zespół uświetniał śpiewem m. in. wizytę Kardynała Karola Wojtyły, Prymasa Stefana Wyszyńskiego oraz msze św. i inne uroczystości, odbywające się w Bazylice Archikatedralnej w Oliwie oraz wielu innych świątyniach Diecezji Gdańskiej.

Wkrótce Chór podjął współpracę z gdyńskim Teatrem Muzycznym, biorąc udział w niektórych spektaklach (m. in. w Uciechach staropolskich) oraz Filharmonią Bałtycką, wykonując muzykę oratoryjną (m.in. Requiem W. A. Mozarta z okazji 10 rocznicy Grudnia'70). Równocześnie Zespół zaczął koncertować poza granicami Polski. Pierwszym wyjazdem zagranicznym był udział w międzynarodowym festiwalu w Loreto (Włochy - 1979 r), zakończony audiencją u Ojca Świętego Jana Pawła II. Kolejne zaproszenia zawiodły zespół do Austrii, Belgii, Francji, Niemiec, Norwegii, Szwecji, Szwajcarii. Chór Chłopięco - Męski "Pueri Cantores Olivenses" uświetniał także śpiewem dwie msze św. podczas wizyt Ojca Świętego w Ojczyźnie - na gdańskiej Zaspie i Sopockim hipodromie. W 1995 r. Zespół został zaproszony na trzy poważne tournée: w okresie Wielkiej Nocy Chór śpiewał w Niemczech, Austrii i Włoszech, latem odwiedził Stany Zjednoczone i Kanadę, by na krótko przed Świętami Bożego Narodzenia znów zagościć we Włoszech. W 1998 r. zespół wystąpił z serią koncertów na Wyspach Kanaryjskich, w 2000 r. został zaproszony na festiwal w Reggio di Calabria (na najbardziej wysuniętym na południe krańcu Włoch), w 2001 r. do Luksemburga (występy zostały zakończone kilkoma koncertami w Niemczech, w tym w Berlinie jako gość Ambasady Rzeczpospolitej Polskiej), w 2004 r. do Kanady i USA, gdzie dał kilkanaście koncertów, a w 2005 r. odwiedził Niemcy i Francję. Latem 2007 r. zespół odbył tournee koncertowe po Japonii, dając kilkanaście koncertów, w tym także jako jedyny reprezentant Polski podczas festiwali w Hamamatsu i Tokio. W sierpniu 2009 r. chór wystąpił na TVN Sopot Festival w Sopocie w transmitowanym na żywo koncercie poświeconym Czesławowi Niemenowi.

Chór Chłopięco - Męski "Pueri Cantores Olivenses" jest laureatem nagród na wielu międzynarodowych festiwalach: w Neerpelt (Belgia) zajął 1 miejsce, w Nantes (Francja) - 2 miejsce. Zespół cieszy się także popularnością i zawsze może liczyć na gorące przyjęcie ze strony nie tylko polskiej publiczności, ale i mediów. Niewątpliwy wpływ ma na to niebagatelna liczba utworów, jakie Chór ma w swoim bogatym repertuarze. Zespół wielokrotnie występował z POLSKIM CHÓREM KAMERALNYM Schola Cantorum Gedanensis, uczestnicząc m.in. w wykonaniu Pasji Św. Mateusza J. S. Bacha, Requiem G. Fauré, Oratorium Gdańskiego Marka Kuczyńskiego oraz w nagraniu telewizyjnym multimedialnego utworu Józefa Skrzeka. "Pueri Cantores Olivenses" miał także możliwość wykonania uroczystego oratorium Omnia tempus habent, napisanego na zamówienie przez kompozytorkę Elżbietę Sikorę i wykonanego w 1997 r. z okazji obchodów Tysiąclecia Miasta Gdańska. Różnorodność poszukiwań twórczych Chóru Chłopięco - Męskiego "Pueri Cantores Olivenses" najpełniej oddają liczne nagrania radiowe, telewizyjne, kasetowe i płytowe.

Mecenas: Miasto Gdańsk , ESK 2016, firmy zrzeszone w Gdańskim Klubie Biznesu
Patroni medialni: TVP Gdansk, Radio Gdańsk, Polska Dziennik Bałtycki, Trojmiasto.pl
Organizator: Polski Chór Kameralny

Przeczytaj także

Opinie (1)

  • zarabiaja na handlu koncesjami i upijaniu mlodych

    to powinno byc bezplatne

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.