• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Cykl filmowy Eros i Tanatos

Kino Repertuar wszystkich kin w Trójmieście

Mówi się, że miłość i śmierć chodzą ze sobą w parze. Jak twierdził Zygmunt Freud, jako popęd życia (Eros) i popęd śmierci (Tanatos) to dwa równie silnie uczucia, które często trudno od siebie oddzielić.

lip 10

środa, godz. 18:00

bilety 38,90 zł
przedsprzedaż 28,90 - 36,90 zł
Sztuka wielu epok stara się oddać charakter miłości sprzężonej ze śmiercią. Istotę tego hybrydycznego uczucia ciężko wyrazić za pomocą języka sztuki, stąd tak wiele wyobrażeń i koncepcji dotyczących Erosa i Tanatosa. Z tego powodu zdecydowaliśmy się wybrać do naszego cyklu filmy, które różnią się od siebie tematyką i sposobem ukazywania miłości powiązanej ze śmiercią. Najnowszy cykl DKF-u został poświęcony tematyce miłości i śmierci, która pozornie wydaje się ulotna, jednak w istocie trwale zmienia wszystkich filmowych bohaterów.

07 lutego godz. 17:00 (czwartek)
OSTATNIE TANGO W PARYŻU (1972)
reż. B.Bertolucci, Francja, Włochy, 136 min

14 lutego godz. 17:00 (czwartek)
PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ (1975)
reż. P.Weir, Australia, 1975, 107 min

21 lutego godz. 17:00 (czwartek)
SAMOTNY MĘŻCZYZNA (2009)
reż. T. Ford, USA, 99 min.

28 lutego godz. 17:00 (czwartek)
MIŁOŚĆ (2012)
reż. M.Haneke, Austria, Francja, Niemcy, 2012, 127 min.

Miejsce: Aula 1.43 Wydział Filologiczny Uniwersytetu Gdańskiego,
Ul. Wita Stwosza 55 Gdańsk Oliwa

Karnety: 1 film 5 zł / 2 filmy 10 zł / 4 filmy 15 zł (sprzedaż karnetów pół godziny przed seansem)


Organizatorzy:
DKF Miłość Blondynki UG / Akademickie Centrum Kultury ALTERNATOR UG

Patroni medialni:
Portal Trojmiasto.pl // Radio Gdańsk // Gazeta Uniwersytecka UG / Radio MORS



OSTATNIE TANGO W PARYŻU (1972)
 
Reżyseria: Bernardo Bertolucci
Scenariusz: Bernardo Bertolucci, Franco Arcalli
Produkcja: Francja, Włochy
Zdjęcia: Vittorio Storaro
Czas trwania: 136 min.
Obsada: Marlon Brando, Maria Schneider, Maria Michi, Catherine Allégret
 
Młoda Francuzka Jeanne nawiązuje romans z wiele od siebie starszym Paulem. Choć nic o sobie nie wiedzą, są gotowi wejść w odważną relację erotyczną, w której będą próbować rzeczy, o jakich dotąd nie mieli pojęcia. Choć ich romans pozornie wiąże się wyłącznie z seksem, po rozstaniu zaczynają odczuwać tęsknotę. Oboje jednak boją się porozumienia, które zaczyna się między nimi rodzić, i są gotowi uciec od niego za wszelką cenę. Ostatnie tango w Paryżu to film, który mocno szokował, nawet pomimo coraz odważniejszych haseł rewolucji seksualnej, która przypadła na czasy jego powstania i dystrybucji.


PIKNIK POD WISZĄCĄ SKAŁĄ
Australia, 1975, 110 min.
Reżyseria: Peter Weir
Scenariusz: Cliff Green
Zdjęcia: Russel Boyd
Obsada: Rachel Roberts, Vivean Gray, Helen Morse, Jacki Weaver

Piknik pod wiszącą skałą - pierwszy międzynarodowy sukces Petera Weira - należy do najbardziej tajemniczych filmów w historii kina. Świadczy o tym choćby liczba przeróżnych interpretacji dzieła, jakie przewinęły się przez te kilkadziesiąt lat. Piknik wciąż rezonuje, działa na wyobraźnię, porusza.

Akcja rozgrywa się 14 lutego 1900 roku w małej miejscowości, gdzie grupa uczennic wraz z wychowawczyniami wyrusza na tytułowy piknik w miejsce zwane Wisząca Skała. Kilka dziewcząt i nauczycielka odłącza się od grupy i idzie z bliska zobaczyć kamienny masyw. Jak się później okaże - wróci tylko jedna. Co się stało z resztą? Uciekły? Ktoś je porwał? Śledztwo pokrywa tajemnica, której nikt nigdy nie odkryje.


SAMOTNY MĘŻCZYZNA (2009)
 
Reżyseria: Tom Ford
Scenariusz: Tom Ford, David Scearce
Produkcja: USA
Zdjęcia: Eduard Grau
Czas trwania: 99 min.
Obsada: Colin Firth, Julianne Moore, Nicholas Hoult, Matthew Goode
 
Debiut reżyserski Toma Forda, który na co dzień jest stylistą projektantem mody, zdobył spore uznanie krytyków i widzów. Opowiada o brytyjskim profesorze literatury, George'u, który wykłada na amerykańskiej uczelni. Wieloletni partner George'a ginie w wypadku samochodowym. Mężczyzna nie może poradzić sobie ze śmiercią ukochanego i mimo pocieszeń przyjaciółki (Julianne Moore) popada w coraz większą depresję. Na uwagę w filmie, prócz wyróżnionej nagrodą BAFTA roli Colina Firtha, z pewnością zasługują pełne subtelności i liryzmu zdjęcia, które podkreślają nastrój głównego bohatera.


MIŁOŚĆ
Austria, Francja, Niemcy, 2012, 126 min.
Reżyseria: Michael Haneke
Scenariusz: Michael Haneke
Zdjęcia: Darius Khondji
Obsada: Jean-Louis Trintignant, Emmanuelle Riva, Isabelle Huppert

W swoim najnowszym filmie Michael Haneke nie przygląda się - jak dotychczas to robił - źródłom zła. Bohaterowie Miłości muszą zmierzyć się nieuchronnym, co staje się najtrudniejszym etapem w ich trwającym - jak można się domyślać - kilkadziesiąt lat związku. Uhonorowane Złotą Palmą dzieło autora Białej wstążki przez wielu zostało okrzyknięte najlepszym i najdojrzalszym filmem w karierze reżysera.

"(...) Tym razem efekciarskiego czarnowidztwa nie ma prawie wcale - zamiast niego Haneke staje twarzą w twarz z umieraniem jako ostateczną potwarzą natury rzuconą pod adresem ludzkiej godności. Zamiast epatować i dopowiadać, reżyser głównie pomija i sugeruje. Wiele scen kończy się, zanim dojdzie do spodziewanej kulminacji. Swoiste novum w dorobku Austriaka: film nieustraszony, ale nie bezlitosny." [Michał Oleszczyk o Miłości, https://www.dwutygodnik.com/artykul/4067-milosc-rez-michael-haneke.html]

Najważniejsze nagrody:
2012 - Złota Palma na festiwalu w Cannes, Europejska nagroda filmowa (w kategoriach: najlepszy film najlepszy reżyser, najlepsza aktorka, najlepszy aktor)
2013 - Złoty Glob (w kategorii: najlepszy film zagraniczny)

Opinie