• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport
stat
Impreza już się odbyła
PATRONAT

Actus Humanus

W dniach 12-16 grudnia zapraszamy na kolejną odsłonę festiwalu muzyki dawnej Actus Humanus. W tym roku program wieczornej, głównej serii koncertów składa się niemal wyłącznie z muzyki - zapomnianej przez kilka stuleci, choć znakomitej, głęboko poruszającej i, co ciekawie, brzmiącej wyjątkowo nowocześnie. To dźwięki, które wciąż mówią nam ważne rzeczy o nas samych.

Wykonawstwo historyczne - oprócz nieustannego reinterpretowania arcydzieł przeszłości - zajmuje się odkrywaniem zapomnianego repertuaru i przewartościowywaniem naszych dotychczasowych ocen. Okazuje się bowiem, że historia potraktowała okrutnie wielu znakomitych kompozytorów. Dziś ich dzieła ożywają i przemawiają do nas z zaskakującą siłą.

muzyka poważna - koncerty w Trójmieście


Dobrym przykładem jest twórczość barokowych kompozytorów weneckich - jednocześnie teatralna i epicka, niezwykle melodyjna i wyjątkowo wirtuozowska. Wiele utworów powstawało dla ospedali - podopieczne tych sierocińców były znakomicie wykształconymi wirtuozkami, podziwianymi przez przybyszów z całej Europy. Uwielbiany w Gdańsku skrzypek i dyrygent Fabio Biondi na inaugurację festiwalu (12 grudnia) przygotował arcyciekawy program złożony z opracowań antyfony maryjnej Salve Regina, skomponowanych właśnie dla dziewczęcych zespołów przez Vivaldiego, Galuppiego, Hassego i Porporę. Obok orkiestry Europa Galante wystąpią wyśmienite śpiewaczki: Sonia Prina i Monica Piccinini.

Drugi wieczór (13 grudnia) należeć będzie do jednego z najwybitniejszych na świecie lutnistów, Konrada Junghänela i jego słynnego zespołu Cantus Cölln. To artyści, którzy od ponad trzydziestu lat odkrywają zapomnianą muzykę niemiecką XVII i XVIII wieku. Podczas swojego gdańskiego debiutu przedstawią program zatytułowany Opowieści o życiu i śmierci, na który złożą się koncerty kościelne i motety m.in. Heinricha Schütza, Johanna Hermanna Scheina, Johanna Rosenmüllera i Leonharda Lechnera.

Osobnym rozdziałem w historii wykonawstwa historycznego jest Sequentia i jej szef Benjamin Bagby. Takich muzyków można policzyć na palcach rąk, choć przecież Bagby i tak jest artystą jedynym w swoim rodzaju. Hipnotyzujący śpiewak i harfista, wielki mag o niezwykłej charyzmie i rzadko spotykanym talencie aktorskim, a przy tym wybitny badacz muzyki najdawniejszej wystąpi na Actus Humanu po raz pierwszy (14 grudnia). Wraz z Norbertem Rodenkirchenem i Hanną Marti przedstawią program Mnisi śpiewają pogan, w którym odkrywają tajemnice muzycznych manuskryptów zakonnych, powstałych między IX a XII wiekiem.

Najwybitniejszym obecnie na świecie harfistą, znawcą budowy tego instrumentu i repertuaru harfowego jest z pewnością Andrew Lawrence-King. Ten wyśmienity instrumentalista i badacz, między innymi stały współpracownik Jordiego Savalla, lubi odkrywać egzotyczny repertuar - choćby ten z barokowej Ameryki Łacińskiej. Do Gdańska przywiezie (15 grudnia) pierwsze hiszpańskojęzyczne oratorium bożonarodzeniowe - Oratorio del Nacimiento meksykańskiego twórcy początków XVIII wieku Pedra Martíneza de Orgambide. The Harp Consort pod kierunkiem swojego szefa wykona utwór w wersji półscenicznej.

Ostatni koncert wieczornej serii (16 grudnia) sprawi z pewnością, że do Gdańska zjadą się z całej Polski fani Christiny Pluhar i jej zespołu L'Arpeggiata. Tym razem austriacka teorbistka, twórczyni najoryginalniejszego brzmienia i barokowego stylu wykonawczego naszych czasów, zaprosiła do współpracy dwie śpiewaczki: Céline Scheen i Giuseppinę Bridelli. Wspólnie wykonają program Lira Orfeusza, złożony z kantat Luigiego Rossiego - jednego z najpopularniejszych i najwyżej cenionych w XVII wieku twórców operowych i kantatowych, działającego w Rzymie i Paryżu. Zapomniane dzieła pochodzą z manuskryptów przechowywanych w paryskiej Bibliotece Narodowej i stanowią prawdziwą mozaikę tego, co we włoskim baroku najlepsze.

Grudniowa edycja festiwalu Actus Humanus Nativitas to także kontynuacja zapoczątkowanej w ubiegłym roku serii recitali, podczas których gdańskiej publiczności prezentują się polscy wykonawcy specjalizujący się w grze na instrumentach dawnych. Tym razem czekają nas trzy festiwalowe debiuty oraz kontynuacje dwóch występów z grudnia 2017 roku.

Popołudniowy cykl koncertowy spięty zostanie - tak jak rok wcześniej - klamrą sonatową.
Grzegorz Lalek i Lilianna Stawarz uzupełnią cykl Sonat skrzypcowych op. 5 Arcangela Corellego, którego połowę już w Gdańsku wykonali. Tym razem znakomita klawesynistka, jedna z centralnych postaci polskiego życia muzycznego, i jeden z najwszechstronniejszych w naszym kraju skrzypków przedstawią (12 grudnia) sonaty da chiesa, a więc pierwszą połowę najważniejszego opus sonatowego w historii barokowej muzyki skrzypcowej. Podobnie skrzypaczka Martyna Pastuszka, świetna solistka i koncertmistrzyni {oh!} Orkiestry Historycznej wraz z najwybitniejszym polskim klawesynistą młodszego pokolenia Marcinem Świątkiewiczem zagrają (16 grudnia) trzy Sonaty na klawesyn i skrzypce Johanna Sebastiana Bacha BWV 1017-1019, dopełniając w ten sposób program występu sprzed roku.

Pomiędzy skrzypcowo-klawesynową muzyką Corellego i Bacha zabrzmią organy, carillon i viola da gamba. Gratką dla wielbicieli muzyki XVIII wieku będzie z pewnością wykonanie 12 Sonat na violę da gamba Georga Philippa Telemanna (13 grudnia), muzyki zachwycającej finezją i oryginalnością, jeszcze do niedawna całkowicie zapomnianej - zbiór ten aż do 2015 roku uważany był za zaginiony. Sonaty zagra Krzysztof Firlus, jedyny w Polsce muzyk z powodzeniem łączący karierę kontrabasisty i gambisty, artysta koncertujący na obu instrumentach zarówno jako solista, kameralista, jak i muzyk orkiestrowy.

Magnesem, który przyciągnie na festiwal miłośników barokowej muzyki klawiszowej będzie z pewnością recital Marcina Szelesta (14 grudnia), jednego z najwybitniejszych organistów w Europie, wielkiego znawcy i badacza dawnej muzyki klawiszowej, profesora Akademii Muzycznej w Krakowie, organisty krakowskiego kościoła Świętego Krzyża i stałego współpracownika polskich i zagranicznych orkiestr barokowych. Na program jego koncertu złożą się utwory z polskich tabulatur organowych od końca XVI do początku XVIII wieku. Niezwykle oryginalnym recitalem będzie z kolei występ gdańszczanki Anny Kasprzyckiej (15 grudnia), pierwszej polskiej absolwentki Królewskiej Szkoły Carillonowej w Mechelen, najstarszej na świecie, międzynarodowej szkoły gry na tym instrumencie. Na największym w tej część Europy carillonie, znajdującym się w wieży kościoła św. Katarzyny, artystka wykona utwory najsłynniejszego lutnisty czasów Bacha, Silviusa Leopolda Weissa.

"Żyjemy w wyjątkowych czasach renesansu muzyki wszystkich epok", zauważył kiedyś Jordi Savall, wielki muzyk i archeolog muzyczny, gwiazda festiwalu Actus Humanus w 2012 i 2013 roku. Wykorzystajmy ten fakt i cieszmy się muzyką średniowiecza, renesansu i baroku w najlepszych możliwych współcześnie interpretacjach. Nie z nagrań, lecz na żywo. Po raz kolejny na gdańskim festiwalu Actus Humanus.

PROGRAM:

12 GRUDNIA 2018

Ratusz Staromiejski, godz. 17:30
ARCANGELO CORELLI SONATE À VIOLINO E CIMBALO OP. 5 NO. 1-6 GRZEGORZ LALEK / LILIANNA STAWARZ SKRZYPCE / KLAWESYN

Centrum Św. Jana, godz. 20:00
GALUPPI - HASSE - PORPORA - VIVALDI I SALVE REGINA NEGLI OSPEDALI VENEZIANI MONICA PICCININI - SOPRAN MARTINA BELLI - KONTRALT EUROPA GALANTE FABIO BIONDI


13 GRUDNIA 2018

Ratusz Głównego Miasta, godz. 17:30
GEORG PHILIPP TELEMANN 12 FANTASIEN FÜR VIOLA DA GAMBA SOLO TWV 40:26-37 KRZYSZTOF FIRLUS VIOLA DA GAMBA

Dwór Artusa, godz. 20:00
SCHEIN - SCHÜTZ - LECHNER - ROSENMÜLLER - ALBERT - DREESE SPRÜCHE VON LEBEN UND TOD CANTUS CÖLLN KONRAD JUNGHÄNEL


14 GRUDNIA 2018

Ratusz Głównego Miasta, godz. 17:30
POLSKIE TABULATURY ORGANOWE MARCIN SZELEST ORGANY

Kościół Św. Jakuba, godz. 20:00
MONKS SINGING PAGANS SEQUENTIA BENJAMIN BAGBY


15 GRUDNIA 2018

Kościół Św. Katarzyny, godz. 17:30
SILVIUS LEOPOLD WEISS LAUTENWERKE ANNA KASPRZYCKA CARILLON

Dwór Artusa, godz. 20:00
PEDRO MARTÍNEZ DE ORGAMBIDE ORATORIO SACRO AL NACIMIENTO DE CRISTO SIÑOR NUESTRO THE HARP CONSORT ANDREW LAWRENCE-KING


16 GRUDNIA 2018

Ratusz Staromiejski, godz. 17:30
JOHANN SEBASTIAN BACH SONATEN FÜR VIOLINE UND CEMBALO BWV 1017-1019 MARTYNA PASTUSZKA / MARCIN ŚWIĄTKIEWICZ SKRZYPCE / KLAWESYN

Centrum Św. Jana, godz. 20:00
LUIGI ROSSI LA LYRA D'ORFEO CÉLINE SCHEEN - SOPRAN GIUSEPPINA BRIDELLI - MEZZOSOPRAN L'ARPEGGIATA CHRISTINA PLUHAR


Przeczytaj także

Informacja o biletach

  • Bilet normalny
    20 - 100 zł
Karnet 5-dniowy:
normalny: 310 zł
premium: 510 zł

Opinie

  • muzyka poważna
    mar 18-19
    poniedziałek - wtorek, g. 09:15, 11:30
    Gdańsk, Filharmonia Bałtycka
    Koncert edukacyjny